Nederlandse Publieke Omroep

Publieke radio trekt ruim 400.000 nieuwe luisteraars Met een gemiddeld weekbereik van 6.415.000 luisteraars weet publieke radio 432.00 luisteraars meer aan zich te binden. Een winst van 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van aanwas van het aantal luisteraars is bij alle publieke radiostations sprake. Met een luistertijdaandeel van 32,7% scoort de landelijke publieke radio de beste augustus/septembermeting in 10 jaar tijd, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde CLO-cijfers, verzorgt door Intomart.

"De nieuwe luistercijfers geven een duidelijk signaal.", zegt Jan Westerhof, directeur NPO Radio. "Vanaf 1 september klinkt de nieuwe programmering van de publieke radio. Het duurt altijd even voordat een luisteraar aan een nieuw radiogeluid went. De toename van het aantal luisteraars laat zien dat de nieuwe programmering niet vervreemdend heeft gewerkt. Integendeel. De beluistering toont aan dat de nieuwe programmering van Radio 1 met onder andere DeGids.FM met Felix Meurders en PREM Time, maar ook die van Radio 5 Nostalgia met bijvoorbeeld de TinekeShow werkt en beter uitnodigt."

Nieuws- en sportzender Radio 1 behaalt 8,0% luistertijdaandeel, dat is een winst van 0,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De publieke nieuws- en sportzender weet met zijn programmering 10% meer publiek te bereiken. Het weekbereik van Radio 1 was in deze periode
2.636.000 mensen, terwijl dat in de augustus/september 2009 2.382.000 was.

Radio 2 heeft een luistertijdaandeel van 9,8% en ziet zijn weekbereik licht stijgen.

Publieke popzender 3FM heeft met 9,4% een hoog luistertijdaandeel; een stijging van 0,8% ten opzichte van 2009. 3FM staat wederom op nummer 1 in de jongerendoelgroep 15-34 jaar met een luistertijdaandeel van 19,4%. De popzender bereikt 2.290.000 luisteraars, dat is liefst 120.000 luisteraars meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Radio 4 behaalt een luistertijdaandeel van 2,1%. In 2009 was dit nog
1,8%. De klassieke zender bereikt nu wekelijks 727.000 luisteraars.

Radio 5 heeft met 3,1% het hoogste luistertijdaandeel in zijn bestaan. Radio 5 Nostalgia heeft in de doelgroep 55+ met een luistertijdaandeel van 8,9% een nieuw record gevestigd. De publieke nostalgische zender ziet zijn weekbereik groeien tot 746.000 luisteraars.

Radio 6 blijft op een luistertijdaandeel van 0,2% staan en heeft een gemiddeld weekbereik van 147.000 luisteraars. In 2009 was dit 130.00 luisteraars.

De bovenstaande cijfers zijn op basis van de vandaag gepubliceerde CLO (continu luisteronderzoek) cijfers, verzorgd door Intomart in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau).