Belgische Federale Overheid


Tieners leren armoede doorgronden via computerspel

Datum: 22 oktober 2010

Leerkrachten die het fenomeen armoede willen aankaarten bij leerlingen in het middelbaar onderwijs kunnen dat voortaan met behulp van een gratis computerspel. In het 3D-game 'Poverty Is Not a Game' (PING) kruipen de spelers in de huid van een personage dat aan den lijve ondervindt hoe jongeren in armoede kunnen terechtkomen en wat ze eraan kunnen doen. Alle middelbare scholen in Vlaanderen en Wallonië die hierin geïnteresseerd zijn, kunnen het nodige didactisch materiaal aanvragen om dit spel efficiënt te gebruiken in de lessen. 2010 is het Europees Jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting. Heel wat leerkrachten willen dit onderwerp in hun lessen verwerken, maar het is niet altijd eenvoudig om zo'n complexe materie op een boeiende manier ter sprake te brengen. Met het game PING kunnen jongeren, via een medium dat hen welbekend is, kennismaken met de problematiek. Bovendien daagt PING hen uit om samen naar oplossingen te zoeken.

'Serious games' steeds vaker gebruikt

Zogenaamde 'serious games' worden steeds vaker gebruikt voor het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en gedrag. PING toont aan dat computergames een krachtig hulpmiddel kunnen zijn om complexe maatschappelijke thema's als armoede aan te kaarten.

Academisch onderzoek naar gebruik van games in de klas

In heel wat landen staat het gebruik van games in het onderwijs nog in zijn kinderschoenen. Nochtans wijst onderzoek van de Universiteit Gent bij meer dan 400 leerlingen erop dat 'serious games' in de klas een positief effect hebben, zowel op het leren zelf als op het leerplezier. Bijna drie kwart van de leerlingen had het gevoel dat ze door het spelen van PING hadden bijgeleerd over armoede. Meer dan 70 % wil vaker les krijgen met behulp van games en 75 % vond PING een leuk spel. Interessant was ook dat meisjes ten minste even positief reageerden op het game.

Gratis voor scholen en andere organisaties

Vanaf 20 oktober kunt u het spel PING gratis en in vijf verschillende talen spelen of downloaden op www.povertyisnotagame.com. In België, Portugal, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kunnen scholen ook een handboek en een cd-rom bekomen om het game optimaal te gebruiken en om het armoedethema in de lessen te verwerken. Maar ook andere organisaties - zoals bibliotheken of jeugdbewegingen - kunnen het game aanvragen.

Initiatiefnemers

PING werd ontwikkeld door het Belgische multimediabedrijf GriN, met de steun van de Koning Boudewijnstichting en het Interdisciplinair instituut voor Breedband Technologie (IBBT). Op Europees vlak kreeg het project steun van de Robert Bosch Stiftung uit Duitsland, de Brits-Portugese Fundação Calouste Gulbenkian en het Belgische Fondation Bernheim. Er werd ook intensief samengewerkt met het 'European Schoolnet' (de koepelorganisatie van 31 ministeries van onderwijs van de Europese lidstaten) en het 'European Anti Poverty Network' (de koepel van armoedeorganisaties van de meeste Europese lidstaten).

Meer informatie vindt u op www.povertyisnotagame.com.