ProRail

Persbericht

22-10-2010

Luifel station Hengelo krijgt vorm

ProRail heeft gisteren de eerste twee van in totaal tien luifelplaten laten plaatsen aan de zuidzijde van station Hengelo. De imposante luifel van in totaal zestig meter krijgt zo meer vorm.

De afgelopen week werden de pijlers, bestaande uit betonnen kolommen met daar bovenop nodulair gietijzeren armen, al op hun plek gezet. Komende weken wordt de rest van de ter plaatse gegoten betonnen platen aangebracht op deze pijlers. Van aannemer Hegeman wordt daarbij een bijzonder stukje vakmanschap gevraagd.

Gietijzer

Met de keuze voor gietijzeren draagarmen voor de dakplaten van de luifel wordt een verwijzing gemaakt naar het industriële erfgoed van Hengelo. Het maakt de bouw echter niet eenvoudiger. De dakplaten van elk 26.000 kilo moeten op de millimeter nauwkeurig geplaatst worden om het gewicht precies goed over de gietijzeren draagarmen te verdelen.

Station Hengelo

De vernieuwing van het Hengelose station gebeurt in opdracht van ProRail. Het station kreeg eerder onder andere al een nieuwe reizigerstunnel voorzien van een lichtmuur. De aanpak van het station valt samen met de ontwikkeling van het gebied onder de vlag van het project Hart van Zuid.