ProRail
Persbericht
22-10-2010
Luifel station Hengelo krijgt vorm
ProRail heeft gisteren de eerste twee van in totaal tien luifelplaten
laten plaatsen aan de zuidzijde van station Hengelo. De imposante
luifel van in totaal zestig meter krijgt zo meer vorm.
De afgelopen week werden de pijlers, bestaande uit betonnen kolommen
met daar bovenop nodulair gietijzeren armen, al op hun plek gezet.
Komende weken wordt de rest van de ter plaatse gegoten betonnen platen
aangebracht op deze pijlers. Van aannemer Hegeman wordt daarbij een
bijzonder stukje vakmanschap gevraagd.
Gietijzer
Met de keuze voor gietijzeren draagarmen voor de dakplaten van de
luifel wordt een verwijzing gemaakt naar het industriële erfgoed van
Hengelo. Het maakt de bouw echter niet eenvoudiger. De dakplaten van
elk 26.000 kilo moeten op de millimeter nauwkeurig geplaatst worden om
het gewicht precies goed over de gietijzeren draagarmen te verdelen.
Station Hengelo
De vernieuwing van het Hengelose station gebeurt in opdracht van
ProRail. Het station kreeg eerder onder andere al een nieuwe
reizigerstunnel voorzien van een lichtmuur. De aanpak van het station
valt samen met de ontwikkeling van het gebied onder de vlag van het
project Hart van Zuid.