Ingezonden persbericht



---


Persbericht
Maarsbergen, 20 oktober 2010

Eredivisie steunt Europese campagne `Match Day Against Hunger'

De Eredivisie ondersteunt komend weekend de Europese campagne `Match Day Against Hunger'. In het weekend van 22 tot en met 24 oktober staat een groot aantal Europese voetbalcompetities in het teken van het project `1billionhungry', een mondiaal initiatief van FAO, de voedsel en landbouworganisatie van de Verenigde Naties. De actie wordt gelijktijdig ondersteund door 16 Europese voetbalcompetities, met naast de Eredivisie onder meer ook de Bundesliga (Duitsland), Serie A (Italië), Primera Division (Spanje), Ligue 1 (Frankrijk) en de Premier League (Engeland).

Het Europese evenement omvat 16 Europese voetbalcompetities, meer dan 250 clubs, 125 stadions en miljoenen voetbalfans. Door aandacht te vragen voor de



wereldwijde online petitie op www.1billionhungry.org wordt geprobeerd zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen, die op 29 november worden overhandigd aan de ministeries van Landbouw / Buitenlandse Zaken van de lidstaten van de Verenigde Naties. De petitie is medio mei van dit jaar gelanceerd en heeft inmiddels al 1 miljoen handtekeningen gerealiseerd. Eredivisie Sinds 1956 zijn de sterkste clubs van Nederland verenigd in één competitie: de Eredivisie. Al ruim een halve eeuw staat de Eredivisie voor topvoetbal in Nederland. Deze bakermat van het nationale voetbal heeft wereldwijd een reputatie opgebouwd van spannend, vernieuwend en creatief voetbal. Gevoed door de sterke Nederlandse voetbalcultuur staat de Eredivisie bovendien tot ver over de landsgrenzen bekend als ideale broedplaats voor voetbaltalent. Direct of indirect is de Eredivisie dan ook hofleverancier van de vaderlandse voetbaltrots Oranje. Door talenten de kans te geven zich te ontwikkelen in een aantrekkelijke en spannende competitie wordt zodoende een stevig fundament gelegd onder het Nederlands Elftal, dat al jaren tot de wereldtop behoort. De achttien Eredivisie Clubs hebben zich verenigd in de overkoepelende organisatie Eredivisie CV. Oorspronkelijk, sinds 1997, was dit een Naamloze Vennootschap. Eind 2004 hebben de clubs ervoor gekozen de rechtsvorm om te zetten in een Commanditaire Vennootschap: Eredivisie CV (ECV). Het doel van de vennootschap is onder andere het optimaliseren van de commerciële exploitatie van de mediarechten en sponsorrechten ten behoeve van én namens de achttien Eredivisieclubs. De Eredivisie CV tracht namens de clubs zoveel mogelijk Nederlanders te verbinden met de Eredivisie, de hoogste voetbalcompetitie van Nederland. Door gebruik te maken van een gezonde exploitatie wordt getracht op sportief vlak een hoogwaardige en aantrekkelijke competitie te hebben én houden in Nederland, om zo maximale aansluiting te behouden met buitenlandse competities.

Voor meer informatie: