Wegener NV

|PERSBERICHT                             
Onveranderd beeld bij Wegener in 3e kwartaal 2010:

Omzet blijft achter; bedrijfsresultaat fors verbeterd.

In het 3e kwartaal van 2010 is het bedrijfsresultaat (voor bijzondere posten) van Koninklijke Wegener NV fors gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Deze stijging is vooral het effect van een lager kostenniveau als gevolg van de in 2009 ingezette reorganisaties. Tevens is sprake van lagere kosten voor grondstoffen en van verdere kostenbesparende maatregelen. Ten opzichte van het 3e kwartaal 2009 daalde de omzet met 7%. Deze daling is mede het gevolg van de verkoop van het belang (37%) in AD NieuwsMedia en de drukkerij in Den Haag in juli 2009.

Door de verkoop van het 37%-aandeel in AD NieuwsMedia en de drukkerij in Den Haag aan de Persgroep Nederland, alsmede door de acquisitie van PLM en de samenwerking met De Pers (medio 2009) zijn de cijfers over het derde kwartaal van 2010 en die van 2009 moeilijk met elkaar te vergelijken. Indien deze effecten worden geëlimineerd daalt de omzet met 3%.

Dankzij het hogere bedrijfsresultaat en lagere financieringskosten en ondanks hogere belastingen steeg de netto winst (voor bijzondere posten) in het 3e kwartaal van 2010 fors.

De advertentieomzet van de Wegener dagbladen daalde in het 3e kwartaal van 2010 met 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2009. De daling betrof vooral de categorieën Nationale Merken & Diensten en Personeelsadvertenties.

De advertentieomzet van de Wegener huis-aan-huiskranten daalde in het 3e kwartaal van 2010 met 11% in vergelijking met vorig jaar. Dit ondanks de uitbreiding van het verspreidingsgebied in Limburg en Amstelveen/Amsterdam. Indien deze effecten buiten beschouwing worden gelaten is sprake van een daling van de advertentieomzet van 13%. De daling van de advertentieomzet voor de huis-aan-huiskranten wordt voor 5% beïnvloed vanwege het feit dat het 3e kwartaal één woensdag minder heeft dan dezelfde periode vorig jaar.

De daling van de advertentieomzet duurt nog voort: voor het totaal van print en online is dit in het 3e kwartaal 5%.

De omzet uit oplage van de Wegener dagbladen vertoonde in het 3e kwartaal van 2010 een groei van 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2009, ondanks een daling van het aantal abonnementen.

De omzet van de drukkerijen daalde over de periode van juli tot en met september van 2010 in vergelijking met dezelfde periode in 2009 door verlies van opdrachten en een krimpende omvang van externe orders. Daarnaast is sprake van verlies van activiteiten (met name de drukopdracht van het AD) door de verkoop van de drukkerij in Den Haag in juli 2009 aan de Persgroep Nederland. Autonoom is sprake van een daling van de externe omzet met 25%.

De overige omzet, onder andere bestaande uit enterprises en verspreiding, vertoonde een groei van 2%.

Met ingang van 1 januari 2010 zijn alle uitgeefactiviteiten van Wegener ondergebracht in één uitgeverij onder de naam Wegener Media. Alle ondersteunende en stafdiensten zijn samengevoegd in de backoffice afdelingen van Wegener Media. Deze reorganisatie, alsmede kostenbeheersende maatregelen in de uitgeverijen en het effect van acquisities en desinvesteringen, hebben ertoe geleid dat het kostenniveau in het 3e kwartaal van 2010 met 10% is gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Zonder effect van acquisities en desinvesteringen bedraagt de kostendaling 5%.

Een groot deel van de kostendaling werd veroorzaakt door een lagere personeelsbezetting. Ten opzichte van het 3e kwartaal van 2009 is in dezelfde periode van 2010 de gemiddelde personele bezetting met 588 fte's afgenomen. Autonoom is sprake van een daling van 355 fte's. Er zijn in het 3e kwartaal 2010 respectievelijk 2009 geen bijzondere posten.

Eind september 2010 is de netto rentedragende schuld van Wegener ten opzichte van eind september 2009 met 18% gedaald. In vergelijking met 31 december 2009 is de rentedragende schuld met 4% gedaald, mede als gevolg van normale seizoensinvloeden in het werkkapitaal.

Vooruitzichten
Doorgevoerde reorganisaties, lagere papierprijzen en aanvullende maatregelen in 2010 hebben een positief effect op de slagvaardigheid van de organisatie en het kostenniveau van 2010. De ontwikkelingen op de advertentiemarkt blijven echter onzeker. Hierdoor is het eveneens onzeker welk bedrijfsresultaat over geheel 2010 gerealiseerd zal worden.

Apeldoorn, 22 oktober 2010

Raad van Bestuur
Koninklijke Wegener NV

| | |
|                                               | |Concern           |
|                                               | |Communicatie      |
|                                               | |Postbus 26        |
|                                               | |7300 HB Apeldoorn |
                              | |                  |
|                                               | |Laan van Westenenk|
|                                               | |4                 |
|                                               | |7336 AZ Apeldoorn |
|                                               | |                  |
|                                               | |T: (055) 538 86 52|
|                                               | |                  |
|                                               | |F: (055) 538 86 66|
|                                               | |                  |
|                                               | |www.wegener.nl    |

---- --