Ingezonden persbericht


Persbericht

'Nederland is in zichzelf gekeerd'

Hoofddorp, 22 oktober 2010 - Vergeleken met vier jaar geleden toont de Nederlander weinig lef. En hij is erg in zichzelf gekeerd. Dat blijkt uit het Sanoma WaardenMonitor onderzoek naar de persoonlijke waarden van Nederlanders.

Nederland wordt steeds egocentrischer en banger. Dat bleek al bij de vorige meting in 2006 en dat blijkt nu nog sterker. Terroristische dreiging, een politieke moord en het immigratiedebat waren er in 2006 de oorzaak van. De recessie en maatschappelijke gebeurtenissen, zoals de opkomst van Wilders, hebben die gevoelens in 2010 versterkt.

Niet opvallen
De Nederlander wil niet te veel opvallen, is individueel georiënteerd en wil blijven genieten van zijn leven. "Conformisme, je aanpassen, en het verlangen naar een zorgeloos bestaan kenmerken de huidige maatschappij," zegt Dirk Sikkel, hoogleraar aan de UvA en betrokken bij het onderzoek.

Vriendschappen
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders meer waarde hechten aan relaties en vriendschappen. En dan gaat het niet om het traditionele gezinsleven, dat is juist minder belangrijk geworden.

De WaardenMonitor is een wetenschappelijk onderzoek dat communicatie-professionals inzicht geeft in de persoonlijke waarden van Nederlanders en de waarden die zij toekennen aan media en merken.

Over het onderzoek:
De Sanoma WaardenMonitor is een onderzoek in samenwerking met Sixtat, Prof. Dr. D. Sikkel. Het veldwerk voor het onderzoek heeft plaatsgehad van 28 april tot en met 5 mei 2010 op het internetpanel van SSI. De totale steekproef was bij benadering gelijk verdeeld naar mannen en vrouwen. Aan het onderzoek hebben 783 personen deelgenomen. Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers is met 70 publiekstijdschriften, 6 events, 100 websites, 23 mobiele sites en 17 apps het grootste mediabedrijf in bereik in Nederland. Sanoma bereikt met alle media circa 90% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder (bron NOM-STIR).

Sanoma weet wat er leeft. Bij lezers van tijdschriften, bij bezoekers van sites en evenementen. Sanoma weet hoe doelgroepen denken, wat ze doen en laten. En die kennis delen we graag met onze business partners.

In 2009 haalde Sanoma Uitgevers met haar dochters een omzet van 493,2 miljoen euro. Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines, een divisie van de Sanoma Group, een Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Meer informatie over Sanoma Uitgevers: sanoma-uitgevers.nl

Volg ons op Twitter: twitter.com/sanomaNL

Noot voor redacties


Voor vragen over dit onderzoek of aan Prof. Dr. D. Sikkel kunt u contact opnemen met (