Ingezonden persbericht


UPC favoriet voor online aanschaf telecom totaalpakket

Winnaar verslaat KPN en Tele2 in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren naar een totaalpakket van internet, telefonie en televisie, wijzen UPC het vaakst aan als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in september uitvoerde. UPC krijgt een groter aandeel van de totale voorkeur dan KPN en Tele2, die op de respectievelijk tweede en derde plaats eindigen. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 238 individuele beoordelingen over 31 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
De website van UPC wordt door maar liefst 90% van de respondenten gevonden tijdens de online oriëntatie. Vrijwel alle bezoekers besluiten na de eerste indruk om door te klikken op de website, waarmee het de hoogste score op het thema Doorgaan behaalt. UPC.nl scoort verder eerste plaatsen op de thema's Kwaliteit en Voorkeur: 35% van de respondenten zou op basis van de online oriëntatie voor UPC kiezen. KPN.com wordt zelfs door 95% van de respondenten gevonden, waarmee het de eerste plaats op het thema Vindbaarheid behaalt. De website staat ook bovenaan op de thema's Web Imago, Vertrouwen en Informatiewaarde. Wat uiteindelijke voorkeur betreft staat KPN met 27,5% op de tweede plaats. Tele2 is de derde partij met een Web Performance Score boven de 7. De website scoort een eerste plaats op het thema Eerste Indruk, en staat bij vrijwel alle andere thema's in de top 3. Nadat 75% van de respondenten de website heeft gevonden, besluit 20% het abonnement bij Tele2 af te willen sluiten.

Web Performance Scan
WUA! nodigde voor het onderzoek veertig respondenten uit, tussen de 20 en 47 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een aanbieder van internet, telefonie en televisie totaalpakketten. Verdere criteria als downloadsnelheid en zenderpakket waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Het woongebied van de respondenten en de vraag of de producten daar geleverd kunnen worden was niet van belang. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven over een groot aantal verschillende thema's. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: september 2010
Case: 'U bent net verhuisd en heeft nog geen enkel abonnement voor uw internet, vaste telefoon en televisie. U wilt dit graag bij één aanbieder als een pakket afsluiten. Ga u oriënteren op het internet.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 47 jaar oud Verdeling geslacht: 52,5% man, 47,5% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: maart 2011

Noot voor de redactie (