Persbericht

Onderzoek NorthgateArinso: slechts 54 procent maakt gebruik van HCM-analytics ~ wereldwijd onderzoek toont aan dat 60 procent respondenten geen strategische doelen heeft ~

Nieuwegein, 22 oktober 2010 - NorthgateArinso, wereldwijd aanbieder van HR-diensten en -software, heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van human capital management (HCM)-analytics. Met HCM-analytics wordt inzicht verkregen in de processen en efficiëntie van een organisatie. Dat gebeurt door het uitfilteren van specifieke data op bepaalde momenten, waarmee metingen worden verricht en benchmarks worden uitgevoerd. Alle metingen, of key performance indcators (KPI's) kunnen gebruikt worden voor goed onderbouwde zakelijke beslissingen of voor het verbeteren of beëindigen van processen.

Uit het onderzoek blijkt dat organisaties die wereldwijd met een groot aantal werknemers actief zijn, vaker gebruik maken van HCM-analytics. Binnen deze organisaties werd voornamelijk gebruik gemaakt van data rond de omvang van het personeelsbestand, compensatie en werkplanning. 88 procent van de ondervraagden had minstens een week nodig om de data te verwerken en deze te kunnen presenteren aan het team. Dit geeft aan dat de KPI's niet op de juiste manier gemonitord worden, dat de data niet op een effectieve manier wordt ingezet, of dat er extra training nodig is voor het gebruik van de HCM-tools. Ter ondersteuning van deze stelling: 60 procent van de respondenten geeft aan dat er geen strategische doelstellingen zijn gekoppeld aan de verzamelde data.

HCM-analytics geven senior personeel of het management team de mogelijkheid om meer achtergrondinformatie te verkrijgen. Daarnaast is dankzij de duidelijke gegevens de voortgang en het succes goed in kaart te brengen. De belangrijkste reden om geen gebruik te maken van HCM-analytics is het kostenplaatje. Volgens de ondervraagden verschilt de herkomst van het beschikbare budget voor HCM-analytics nogal, maar er mag niet vergeten worden dat er grote potentiële waarde zit in de verkregen data.

"Er zit een groot gat tussen wat een organisatie daadwerkelijk doet en de strategische achtergrond bij die actie. Dit zie je terug in alle business units, maar vooral binnen HR", aldus Rob van Bavel, Managing Director bij NorthgateArinso. "Op basis van dit onderzoek is te zien dat de meerderheid van de gebruikers zich richt op analytics op tactisch niveau, maar de echte meerwaarde ligt in de strategische waarde die uit HCM-analytics gehaald kan worden. De potentiële toegevoegde waarde van HCM-analytics wordt alleen maar beperkt door de gebruiker en de manier van inzet."

(386 woorden)


Noot voor redacties