22 oktober 2010
GAIA reikt Good Egg Awards uit aan 5 Belgische bedrijven
Ethias, Arsenal, TCO Service, Delhaize en
Match beloond voor kipvriendelijk beleid
Geen batterijeieren in hun keuken of in hun winkelrekken: dat heeft
verzekeringsmakelaar Ethias gemeen met Arsenal van Namen, het
cateringbedrijf TCO Service en de grootwarenhuisketens Delhaize en
Match. Aan deze bedrijven heeft dierenrechtenorganisatie GAIA
woensdagavond in samenwerking met haar Europese zusterorganisatie
Compassion in World Farming de Good Egg Awards 2010 uitgereikt in de
Parijse Eiffeltoren. Met de awards beloont GAIA bedrijven die geen
kooieieren meer verhandelen of gebruiken, maar bewust kiezen voor
eieren uit een diervriendelijker, duurzaam houderijsysteem voor
legkippen. Naast de Belgische laureaten werden bijna 80 andere
voedingsbedrijven uit de EU gelauwerd.
Het is de vierde keer op rij dat GAIA en Compassion in World Farming
de award, een glazen trofee, toekennen. Ethias (het
bedrijfsrestaurant), l'Arsenal de Namur (de restaurants van de
Facultés Universitaires Notre-Dame de la Paix), en TCO Service, die
de kantines van Ottignies-Louvain-la-Neuve bedient) kopen enkel nog
biologische eieren aan of eieren afkomstig van kippen met vrije
uitloop, die buiten kunnen scharrelen.
Philippe Renard, de chef die zijn sterren inruilde voor de keuken
van het Ethias-restaurant, kwam zijn award persoonlijk in ontvangst
nemen: "Enkel het comfort voor de dieren en de beste
kweekomstandigheden geven me de kwaliteit die ik aan mijn klanten
wens aan te bieden."
Delhaize en Match stopten respectievelijk reeds in 2007 en eind 2008
met de verkoop van verse kooieieren, maar hebben pas dit jaar
officieel laten weten dat ze de Good Egg Award aanvaarden. Eerder
ontvingen in de categorie distributie voor België Carrefour,
Champion, Colruyt en Lidl al een award.
GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch: "De winnaars van de Good Egg
Awards 2010 besparen samen elk jaar aan 370 000 hennen een ellendig
bestaan in een legbatterij. Sinds 2009 zijn alle verse kooieieren
verdwenen uit de rekken van de grootwarenhuizen in België. Nu roepen
we de restaurants, cateraars én de de verwerkende industrie op om
het goede voorbeeld van onze laureaten te volgen." Vorig jaar trok
Calvé de aandacht toen het bedrijf aankondigde uitsluitend nog
eieren van kippen die vrij buiten lopen aan te kopen. Ook Calvé werd
daarvoor beloond met een Good Egg Award.
Volgens een studie van de consumentenorganisatie OIVO is
dierenwelzijn voor 76 % van de Belgische consumenten een beslissende
factor bij de keuze van eieren die ze aankopen (OIVO: "Consumenten
en eieren", september 2008). Volgens die studie associëren
consumenten een betere kwaliteit, een betere smaak en meer aandacht
voor het dierenwelzijn met eieren afkomstig van een systeem met
vrije uitloop voor kippen die buiten kunnen lopen.
In 2012 verbiedt een Europese richtlijn kale (conventionele)
batterijkooien. Vanaf dan worden enkel nog de zogenaamde verrijkte
kooien (die amper iets groter zijn dan de conventionele) of systemen
waar de kippen niet in kooien worden opgesloten toegelaten
(zogenaamde scharrelstallen, overdekte buitenbeloopsystemen, vrije
uitloop).
meer info:
www.gaia.be
www.thegoodeggawards.com
GAIA