Ingezonden persbericht


Persbericht September 2010

Tricksters Tricked (un)covering identity
Van Abbemuseum, Dutch Design Week 2010
16/10/2010 ­ 30/01/2010
Opening: zaterdag 23 oktober, 17.00 ­ 19.00 uur

Kunstenaars en vormgevers: BAVO, Bureau d'etudes, Maartje Dros, Kim de Groot, Pierre Huyghe, Philippe Parreno, Marjetica Potrc, Werkplaats Typografie, Jacqueline Schoemaker, Jonas Staal, Xijing Men en Jozua Zaagman.

Tricksters Tricked is een onderzoek naar design en de duale rol die het speelt in het vormgeven van onze werkelijkheid. Het richt zich op de ambacht van identiteitsconstructie, het verplichte laagje `makeup' dat de meeste organisaties en individuen tegenwoordig aanbrengen. Wat winnen we en wat verliezen we in het constante spel van onderhandelen over identiteit? Wat wordt uitgelicht en wat wordt weggelaten? Wat is het meest geliefd aan het eind van het proces: het authentieke of het gecommuniceerde wezen? Is het eigenlijk wel mogelijk om over authenticiteit te spreken met al deze toegevoegde lagen? In oktober 2010 gaat in het Van Abbemuseum de tentoonstelling Tricksters Tricked ­ (un)covering identity van start. Dit expositieproject verkent vier niveaus van identiteitsrepresentatie: het zelf, de stad, de natie en het museum, met als doel de dualiteit in elk van deze niveaus te illustreren. Tijdens de Dutch Design Week 2010, van 23 tot en met 31 oktober, wordt de tentoonstelling extra tot leven gewekt: bezoekers worden uitgedaagd om hun handen vuil te maken in verschillende desig nprocessen. Kunstenaars en ontwerpers bieden een gevarieerd programma van lezingen, workshops en een filmvertoning over de thema's van de tentoonstelling. De tentoonstelling In de toren van de nieuwbouw van het Van Abbemuseum onderzoekt Tricksters Tricked (un)covering identity de spanning tussen communicatie en manipulatie, tussen zuiver en kunstmatig. De bijdragen van deelnemers uit verschillende disciplines zorgen voor een uitgebreid en gelaagd beeld. Het zelf, de stad, de natie en het museum Elke verdieping van de toren richt zich op een van de vier niveaus: zelf, stad, natie en museum. De bezoeker krijgt een breed beeld van de vele mogelijke facetten van de (on)gevonden identiteit. Het zelf `Think Different' sommeert Apple, `Shop Unböring' lokt Ikea: we worden constant verleid of zelfs gepusht om onze unieke persoonlijkheid te uiten. Toch vormt het aanbod juist het tegengestelde van individualisme, namelijk standaardisering door wereldwijd opererende merken. Bureau d'etudes geeft in het schema Complex of the Self de mogelijkheden weer van hoe we het ingewikkelde concept van persoonlijkheid kunnen beheersen.

De stad Wordt ons beeld van een stad bepaald door publieke campagnes of door willekeurige ontwikkelingen? In onze globale economie is stadsmarketing synoniem voor economisch overleven, maar wat gebeurt er wanneer branding daadwerkelijk ingezet wordt voor stadsplanning? Het collectief Xijing Men laat in hun video I Love Xijing The Daily Lives of Xijing Presidents het ontwerpproces van een utopische stad zien. Zij vervangen de uitbundige gezaghebbende gebaren door dagelijkse routines en spelen op die manier met top-down en bottom-up, met het instituut en het zelfgeorganiseerde. De natie Met het vervagen van etniciteit, religie, taal en grenzen is er weinig overgebleven wat een natie definieert. Geldt het concept nog wel? Wanneer de economie de politiek bestuurt, hoe passen creatieve krachten als kunst en design daar dan in? Voor zijn project Art, Property of Politics II brengt Jonas Staal de Freethinker's Space het museum in, een initiatief van PVV en VVD om gecensureerde kunst te t onen. Dit initiatief benadrukt de kwestie van een door de staat opgelegde vrijheid en

Persbericht September 2010

tegelijkertijd kan deze vrijheid opgevat worden als een gebruiksvoorwerp of zelfs als een icoon. Het museum Het museum is producent van culturele identiteit; haar collectiebeleid weerspiegelt de sociaalmaatschappelijke veranderingen. Maar hoe profileert een museum haar eigen identiteit in het tijdperk van entertainment? Ontwerper en onderzoeker Kim de Groot bestudeert de manier waarop het museum sleutelwerken uit de collectie gebruikt als beeldmerk. Ze geeft nieuwe manieren van representatie door alternatieve handelswaar te koop aan te bieden aan de zelfbewuste bezoeker. Meer Tricks! Tijdens de Dutch Design Week 2010 wordt Tricksters Tricked geactiveerd door dagelijkse live interventies! Studenten van de Werkplaats Typografie bieden bezoekers 'identiteitsservices' aan, een groep naaisters produceert vlaggen van 'ideale naties' en de lopers van het Walked Lines project bieden in hun tentoonstellingsruimte een vijfdaagse Wat is Eindhoven? workshop. Speciale evenementen Za 23/10, 17. 00-19.00 uur Tricksters Tricked opening Feestelijke, officiële opening met Roland Doung, onder andere bekend van het tv programma De Keuringsdienst

spectaculaire opkomst van dit dominante economische instituut van onze tijd. Zo 31/10, 13.00-14.00 uur Art, Property of Politics II ­ Rondleiding van Jonas Staal door zijn expositie Jonas Staal draagt hier de pet van de archivaris en vertelt over de verborgen lagen en onbekende waarheden in zijn werk Art, Property of Politics II. Zo 31/10, 14.30- 17.00 uur Blow Up of the Cover Up - Mini-conferentie Kunstenaar Jonas Staal vertelt over de spanningsvelden binnen zijn werk Art, Property of Politics; Michel de Boer wijdt uit over zijn recente aanstelling als esthetisch adviseur voor de overhead van Zuid-Korea; Olof van Winden, directeur van Todaysart festival, gaat in op de marketing campagne rond de festivalidentiteit, die resulteerde in zijn arrestatie en die hem een nominatie voor een Dutch Design Award opleverende. Conservatoren Freek Lomme en Hadas Zemer Sponsors

van Waarde.
Ma 25/10, 11.00-13.00 uur Economie, Netwerken, Voorwerpen - Workshop met grafisch ontwerper Chris Lee Een simulatiespel over een denkbeeldige economie, over de manieren waarop macht door ruilsystemen gaat. Hoe kunnen alternatieve munteenheden tegenstand bieden? Welke rol spelen we zelf in dit conflict? Wo 27/10, 14.00-17.00 uur Strategies of Tricksters Ontwerpers / onderzoekers Kim de Groot, Jozua Zaagman, Jacqueline Schoemaker en Maartje Dros presenteren hun werk en vertellen over hun creatieve proces. Do 28/10, 11.00-17.00 uur Typographic Matchmaking in Eindhoven - Workshop door de Khatt Foundation Onderzoekt de relaties tussen typografie en de publieke ruimte, gericht op het museum als potentiële ontmoetingsplaats. Do 28/10, 18.30- 21.00 uur The Corporation ­ Gratis filmvertoning The Corporation, een film van Mark Achbar, Jennifer Abbott en Joel Bakan, verkent de aard en de

Partners

Het Van Abbemuseum in Eindhoven is een van de meest toonaangevende musea voor hedendaagse kunst in Europa. Het museum heeft een uitgebreide internationale collectie van ruim 2700 kunstwerken, waaronder sleutelwerken van Lissitzky, Picasso, Kokoschka, Chagall, Beuys, McCarthy, Daniëls en Körmeling. Vragen op het gebied van kunst en samenleving stelt het museum op een experimentele manier aan de orde. Openheid, gastvrijheid en kennisuitwisseling zijn voor het Van Abbemuseum van belang, en we prikkelen onszelf en bezoekers om over onderwerpen na te denken. Bijvoorbeeld over de rol van de collectie als cultureel 'geheugen', of over het museum als publieke ruimte. Door internationale samenwerking en uitwisseling is het Van Abbemuseum bovendien een plaats waar creatieve kruisbestuiving plaatsvindt. Een bron van verwondering, inspiratie en verbeelding. Van Abbemuseum Bilderdijklaan 10 Eindhoven Openingstijden Tijdens Dutch Design Week: Zaterdag 23 oktober en zondag 24 oktober Maandag 25 t/m woensdag 27 oktober Donderdag 28 oktober

11:00 - 19:00 uur 11:00 - 17:00 uur 11:00 - 21:00 uur

Persbericht September 2010

Vrijdag 29 oktober en zaterdag 30 oktober 11:00 - 19:00 uur Zondag 31 oktober 11:00 - 17:00 uur Normale openingstijden: Dinsdag t/m zondag 11:00 ­ 17:00, Donderdag 11:00 - 21:00 Toegang Volwassenen: 9,00 Groepen van 10 of meer, 65 plussers: 6,50 Studenten, CJP houders: 4 donderdagavond van 17.00-21.00: gratis toegang Kijk voor meer informatie op www.vanabbemuseum.nl