Vilans



* 25 okt - Vakkennis in beeld voor de gehandicaptenzorg

25 okt - Vakkennis in beeld voor de gehandicaptenzorg

Utrecht, 25 oktober 2010 - De kwaliteit van zorg en ondersteuning in de gehandicaptenzorg staat of valt met de kennis en kunde van medewerkers. Het onderzoek naar evaringen in leerbedrijven toont aan dat de vakkennis van beroepsbeoefenaars die van het MBO komen onvoldoende aansluit op de praktijk. Reden voor Calibris, VGN en Vilans om een kader voor de kritische vakkennis in de gehandicaptensector te ontwikkelen.

Problematiek

Door ontwikkelingen zowel binnen het onderwijs als daarbuiten sluit de kennis die aankomende beroepsbeoefenaren in hun opleiding krijgen aangeboden, niet goed meer aan op de praktijk. Eén van de oorzaken is dat onderwijs en werkveld zich lange tijd los van elkaar ontwikkeld hebben. En dat in een periode waarin de gehandicaptenzorg een omslag heeft gemaakt van interne gerichte zorg naar extern gerichte ondersteuning. Het dienstenpalet in de gehandicaptenzorg is door deze ontwikkeling aanzienlijk verbreed. Het onderwijs kan hier beter op inspelen dan nu het geval is.

Centrale aanpak

De zorgbranche en daarmee ook de gehandicaptensector kenmerken zich door krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor wordt het risico vergroot dat de benodigde kennis en kunde niet altijd voor handen is. Het is dus extra van belang om te investeren in opleiding en ontwikkeling van (aankomend) beroepskrachten. Om te voorkomen dat elke docent en/of opleiding en zorginstelling voor zichzelf moet uitzoeken welke kennis nodig is, is het initiatief genomen om tot een Kader kritische vakkennis te komen. Hierin worden de kennisgebieden benoemd die voor de beroepsbeoefening in de gehandicaptenzorg nodig zijn. Uitgangspunt is dat het kader aansluit bij zowel de beroepscompetentieprofielen als de kwalificatiedossiers, waarin voor het MBO-onderwijs de diploma-eisen zijn vastgelegd.

Voor wie

Het kader wordt ontwikkeld voor opleidingen, zorginstellingen en medewerkers. Dit kader geeft de kennisgebieden aan die nodig zijn voor een verantwoorde beroepsuitoefening in de gehandicaptenzorg. Zo moet iedereen straks informatie via internet kunnen raadplegen. Verankering vindt plaats in de kwaliteitsdossiers voor het MBO en de uitstroom gehandicaptenzorg voor het HBO. Zorginstellingen kunnen het kader gaan gebruiken als referentiekader voor de beoordeling van medewerkers en het ondersteunen van loopbaanontwikkeling. En medewerkers kunnen het kader gebruiken om uit te zoeken welke kennis ze moeten vergaren om bijvoorbeeld een andere functie te kunnen vervullen.

Drie praktijk voorbeelden

Docenten/ROC's/opleidingen
Opleidingen kunnen afgestemd worden op het Kader kritische vakkennis. Omdat het kader aansluit op de beroepscompetentieprofielen en de kwalificatiedossiers zijn de kennisgebieden eenvoudig in de opleiding te integreren. Zo is het kader een instrument om de aansluiting op de praktijk te vergroten. Ook in gesprekken met stagebegeleiders in instellingen kan het kader behulpzaam zijn om te kijken in welke mate studenten beschikken over de benodigde vakkennis.

Het Kader kritische vakkennis kan bekeken worden op internet. Nieuwe ontwikkelingen op relevante kennisgebieden kunnen zo geraadpleegd worden. Studenten kunnen opdrachten uitvoeren waarbij zij het kader moeten gebruiken, zodat ze na hun opleiding weten hoe ze daar de voor hen relevante kennis kunnen vinden. Ook kunnen er tips voor websites waar meer informatie over een onderwerp te vinden is geplaatst of gevonden worden.

Management instellingen
Het Kader kritische vakkennis kan het management van instellingen helpen om met medewerkers het gesprek aan te gaan over hun vakkennis en de mate waarin ze die bijhouden en in praktijk brengen. De kennisgebieden kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om een spiegel voor te houden aan medewerkers. Medewerkers kunnen gestimuleerd worden het kader te raadplegen op internet als ze ergens niet uitkomen en om methodieken die ze zelf hebben ontwikkeld, uit te werken en op de site te plaatsen.

Begeleiders instellingen
Voor begeleiders die behoefte hebben aan verdieping in hun werk of zich verder willen ontwikkelen, kan het kader behulpzaam zijn. Middels het kader op internet kunnen begeleiders nagaan welke vereiste kennis zij al opgedaan hebben via gevolgde cursussen of in de praktijk en op welke gebieden kennis nog ontbreekt.

Het kader bevat ook reacties en beoordelingen van de cursussen, door mensen die deze hebben gevolgd. Dit kan handig zijn bij het maken van een keuze voor een te volgen cursus.

Samen bepalen

De voorbeelden onderschrijven dat het kader er straks voor én van alle partijen is die ermee moeten gaan werken. Dat vraagt om een goede afstemming en inspraak. Ontwikkeling wordt samen met betrokkenen uit het werkveld en het beroepsonderwijs gedaan aan de hand van werkbijeenkomsten, seminars en een online forum. Op 25 en 29 oktober en op 1, 8 en 10 november 2010 vinden seminars plaats. Elk seminar wordt gewijd aan een inhoudelijk kennisthema. Betrokkenen kunnen kosteloos aan één of meerdere seminars deelnemen. Meer informatie is te vinden op www.kennispleingehandicaptensector.nl. Inschrijven kan via info@kennispleingehandicaptensector.nl.


--------