Studio Hartzema wint Zuid-Hollandprijs


Jury kiest unaniem voor "Hollandse Vrijbanen, ruimte voor schoon vervoer"

Rotterdam, 20101025 -- Donderdag 21 oktober 2010 heeft studio Hartzema de Zuid-Hollandprijs 2010 gewonnen met het plan "Hollandse Vrijbanen, ruimte voor schoon vervoer". De prijs werd uitgereikt door mevrouw Sybilla Dekker,en de commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, Jan Franssen.

In het voorstel voor Hollandse Vrijbanen worden oude landschappelijke lijnen in de provincie Zuid-Holland opnieuw gewaardeerd. Hierdoor ontstaan fysiek snelle en ruimtelijk logische routes. Schone middelen van transport maken daar gebruik van; de fiets en de elektrische bussen. Een bottom-up benadering die een vollopende Randstad weer lucht moet geven.De historische lijnen in het Nederlandse landschap maken op verschillende manieren deel uit van het stad- of dorpweefsel. Op een centraal gelegen plek ontstaat een knooppunt waar fietsers kunnen overstappen op een lightbus. Deze plekken vormen tevens de standplaatsen voor leenfietsen. En hier kan informatie worden ingewonnen over Hollandse Vrijbanen.

De jurybeoordeling:
Dit voorstel gaat uit van de historische, bestaande verbindingswegen tussen de kernen van Zuid-Holland.
Het zet de oude provinciale wegen opnieuw op de kaart, maar wel eigentijds en duurzaam met vervoersmogelijkheden als fiets en kleine milieuvriendelijke bussen. Het doet recht aan de ontsluiting van het landschap van Zuid-Holland dat gezien mag worden.
Verder biedt het kansen voor de leefbaarheid van de kleine kernen van Zuid-Holland.
Dit alles heeft de jury ertoe gebracht unaniem voor deze inzending te kiezen.

Studio Hartzema en de Randstad:
Het bijzondere van de Randstad is dat deze door zijn bewoners wordt ervaren als vol en onoverzichtelijk terwijl het in feite één van de meest dunbevolkte metropolen ter wereld is. Blijkbaar is de wijze waarop de Randstad geordend is zodanig dat deze bijdraagt aan de negatieve beeldvorming.
Studio Hartzema studeert sinds 2008 op de mogelijkheden van logische en leesbare verbanden voor ons land, en dan met name voor de Randstad, en op de manier waarop de ruimte weer voelbaar wordt. Het ontwerp van wegen en netwerken van wegen blijkt hiertoe de sleutel. Het is de structuur van wegen die ons de illusie van een volle Randstad bezorgt.
Recentelijk heeft Studio Hartzema in dat kader een open brief gestuurd aan de leden van de 2e Kamer met de titel "Pleidooi voor beter asfalt - waarom de Randstad vol lijkt terwijl deze leeg is". Hierin wordt de structuur van de Randstad geanalyseerd en worden voorbeelden getoont voor betere verbanden (de Kustboulevard) en betere ervaring van de ruimte (de Groene Hartroute).


Voor meer informatie kunt u de prijsvraaginzending downloaden: bit.ly/9zqkvS
Of zie de website: www.studiohartzema.com voor meer informatie.





Ingezonden persbericht