Belgische Federale Overheid
Nieuw onderzoek over antidodehoeksystemen
Datum: 26 oktober 2010
Het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) lanceert een
praktisch onderzoek om de efficiëntie van twee antidodehoeksystemen
voor vrachtwagens te evalueren. Op termijn zouden jaarlijks bijna
zestig slachtoffers vermeden kunnen worden.
Achteruitkijkspiegels volstaan niet
Ondanks de verplichte achteruitkijkspiegels hebben vrachtwagens een
aantal dode hoeken achter het voertuig en links en rechts van het
voertuig. De dode hoek aan de rechterzijde van het voertuig is
verantwoordelijk voor een aanzienlijk aantal ongevallen tussen
vrachtwagens en zwakke weggebruikers, met soms zware gevolgen. Het
typische scenario bij deze ongevallen is het volgende: een vrachtwagen
wil met lage snelheid rechts afslaan. Hij ziet de zwakke weggebruiker
niet die zich rechts van zijn cabine bevindt. De zwakke weggebruiker
wordt geraakt door de rechtervoorkant van de cabine en belandt onder de
wielen van de aanhangwagen van de vrachtwagen.
In 2008 vielen er 55 slachtoffers van dodehoekongevallen aan de
rechterzijde van de vrachtwagen. Zes personen verloren hierdoor het
leven. Het aantal dodehoekongevallen is de laatste tien jaar niet
gedaald en dit ondanks verschillende maatregelen om het zicht van de
vrachtwagenchauffeurs te verbeteren.
Drie mogelijke oplossingen
Om dit probleem te verhelpen, overweegt het BIVV drie oplossingen: de
scholing van vrachtwagenchauffeurs en zwakke weggebruikers zodat ze
leren hoe ze de risico's kunnen beperken, een betere inrichting van de
verkeersinfrastructuur om het aantal mogelijke conflictplaatsen te
beperken en het gebruik van technische hulpmiddelen om de dode hoek zo
klein mogelijk te maken. Het project dat vandaag gelanceerd wordt,
beperkt zich tot deze laatste mogelijkheid.
Twee systemen getest
Naast achteruitkijkspiegels bestaan er nog andere technische
oplossingen maar het is noodzakelijk om eerst en vooral hun efficiëntie
te testen vooraleer deze hulpmiddelen aan te bevelen. Met behulp van
een lastenboek, heeft het BIVV twee technische systemen weerhouden die
in het verkeer getest zullen worden: het Lexguard- en het
Lisa-2-Alert-systeem.
Het BIVV koos deze twee systemen in samenspraak met de dienst
Voertuigen van de FOD Mobiliteit en Vervoer op basis van een lastenboek
met de technische specificaties waaraan ze moeten voldoen. In het
totaal werden er acht verschillende systemen bestudeerd waarvan er twee
uiteindelijk aan alle voorwaarden voldeden. De FOD Mobiliteit heeft de
noodzakelijke attesten afgeleverd.
Hoe werken de systemen?
Het Lexguard-systeem informeert de chauffeur over de aanwezigheid van
personen in een dode hoek dankzij ultrasone sensoren. Het
Lisa-2-Alert-systeem informeert de zwakke weggebruiker wanneer de
vrachtwagenchauffeur naar rechts wil afslaan dankzij de knipperende
zijverlichting en een luide pieptoon.
Elk systeem zal telkens in vijftig vrachtwagens gemonteerd worden
tijdens de testperiode van 25 oktober tot 17 december 2010.
Beroepschauffeurs zullen de ervaringen noteren die ze bij hun
dagelijkse verplaatsingen opdoen met deze systemen. Zwakke
weggebruikers zullen ook ondervraagd worden over hun waarneming en
begrip van het geluidssignaal dat het Lisa-2-Alert-systeem uitzendt.
Tegen het voorjaar van 2011 zouden de resultaten van het onderzoek
gekend moeten zijn.
Meer informatie over dodehoekongevallen in het algemeen vindt u in de
brochure 'Technische hulpmiddelen ter voorkoming van dodehoekongevallen
bij vrachtwagens'. (pdf, 33 p. - 871 kB)
Zie het origineel