Belgische Federale Overheid



Nieuw onderzoek over antidodehoeksystemen

Datum: 26 oktober 2010

Het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) lanceert een praktisch onderzoek om de efficiëntie van twee antidodehoeksystemen voor vrachtwagens te evalueren. Op termijn zouden jaarlijks bijna zestig slachtoffers vermeden kunnen worden.

Achteruitkijkspiegels volstaan niet

Ondanks de verplichte achteruitkijkspiegels hebben vrachtwagens een aantal dode hoeken achter het voertuig en links en rechts van het voertuig. De dode hoek aan de rechterzijde van het voertuig is verantwoordelijk voor een aanzienlijk aantal ongevallen tussen vrachtwagens en zwakke weggebruikers, met soms zware gevolgen. Het typische scenario bij deze ongevallen is het volgende: een vrachtwagen wil met lage snelheid rechts afslaan. Hij ziet de zwakke weggebruiker niet die zich rechts van zijn cabine bevindt. De zwakke weggebruiker wordt geraakt door de rechtervoorkant van de cabine en belandt onder de wielen van de aanhangwagen van de vrachtwagen.

In 2008 vielen er 55 slachtoffers van dodehoekongevallen aan de rechterzijde van de vrachtwagen. Zes personen verloren hierdoor het leven. Het aantal dodehoekongevallen is de laatste tien jaar niet gedaald en dit ondanks verschillende maatregelen om het zicht van de vrachtwagenchauffeurs te verbeteren.

Drie mogelijke oplossingen

Om dit probleem te verhelpen, overweegt het BIVV drie oplossingen: de scholing van vrachtwagenchauffeurs en zwakke weggebruikers zodat ze leren hoe ze de risico's kunnen beperken, een betere inrichting van de verkeersinfrastructuur om het aantal mogelijke conflictplaatsen te beperken en het gebruik van technische hulpmiddelen om de dode hoek zo klein mogelijk te maken. Het project dat vandaag gelanceerd wordt, beperkt zich tot deze laatste mogelijkheid.

Twee systemen getest

Naast achteruitkijkspiegels bestaan er nog andere technische oplossingen maar het is noodzakelijk om eerst en vooral hun efficiëntie te testen vooraleer deze hulpmiddelen aan te bevelen. Met behulp van een lastenboek, heeft het BIVV twee technische systemen weerhouden die in het verkeer getest zullen worden: het Lexguard- en het Lisa-2-Alert-systeem.

Het BIVV koos deze twee systemen in samenspraak met de dienst Voertuigen van de FOD Mobiliteit en Vervoer op basis van een lastenboek met de technische specificaties waaraan ze moeten voldoen. In het totaal werden er acht verschillende systemen bestudeerd waarvan er twee uiteindelijk aan alle voorwaarden voldeden. De FOD Mobiliteit heeft de noodzakelijke attesten afgeleverd.

Hoe werken de systemen?

Het Lexguard-systeem informeert de chauffeur over de aanwezigheid van personen in een dode hoek dankzij ultrasone sensoren. Het Lisa-2-Alert-systeem informeert de zwakke weggebruiker wanneer de vrachtwagenchauffeur naar rechts wil afslaan dankzij de knipperende zijverlichting en een luide pieptoon.

Elk systeem zal telkens in vijftig vrachtwagens gemonteerd worden tijdens de testperiode van 25 oktober tot 17 december 2010. Beroepschauffeurs zullen de ervaringen noteren die ze bij hun dagelijkse verplaatsingen opdoen met deze systemen. Zwakke weggebruikers zullen ook ondervraagd worden over hun waarneming en begrip van het geluidssignaal dat het Lisa-2-Alert-systeem uitzendt. Tegen het voorjaar van 2011 zouden de resultaten van het onderzoek gekend moeten zijn.

Meer informatie over dodehoekongevallen in het algemeen vindt u in de brochure 'Technische hulpmiddelen ter voorkoming van dodehoekongevallen bij vrachtwagens'. (pdf, 33 p. - 871 kB)
Zie het origineel