Vereniging Milieudefensie


Meerderheid supermarkten dekt koelingen af


-- gearchiveerd onder: Blok homepage, Koelkast dicht!, Klimaat, Resultaten

26 oktober 2010 - Zes supermarktketens met een marktaandeel van ruim 65 procent hebben zich mede dankzij onze campagne "Koelkast dicht" verplicht om hun koelingen af te sluiten. Daarmee wordt een hoeveelheid energie bespaard die overeenkomt met zo'n 110.000 huishoudens, vergelijkbaar met de stad Groningen. Meerderheid supermarkten dekt koelingen af

Dit blijkt uit het "Rapport over de energieverspilling door open koelingen in supermarkten" van Milieudefensie. Milieudefensie startte afgelopen voorjaar de campagne "Koelkast dicht" waarin meer dan tachtig vrijwilligers in totaal 215 supermarktfilialen bezochten. Zij hebben de open koelingen opgemeten en berekend hoeveel energie er kan worden bespaard, evenvoudig door de koelingen af te dekken.

Uit het rapport blijkt verder dat Bas van der Heijden, Digros en Dirk van den Broek echte voorlopers zijn. Deze supermarktketens hebben aangegeven 80 procent van hun koelingen voor het einde van dit jaar af te sluiten. Zij lopen daarmee vooruit op het Convenant energiebesparing bij supermarkten dat de gemeentelijke milieudiensten met een aantal supermarktketens hebben afgesloten.

Met dat convenant verplichten de supermarkten zich om binnen twee jaar 60 procent van hun verticale wandkoelingen af te dekken. Twee jaar later, voor 1 januari 2015, moeten alle verticale wandkoelingen afgesloten zijn. Inmiddels hebben supermarktketens Albert Heijn, C1000, Jumbo, Plus en Super de Boer dit convenant ondertekend. De COOP zal het convenant binnenkort ondertekenen.

Milieudefensie is inmiddels begonnen om verschillende filialen van deze supermarkten te bedanken. Er zijn echter ook achterblijvers. Met name de Aldi weigert categorisch om de energieverspilling door open koelingen aan te pakken. Daarom voert Milieudefensie komende donderdag actie bij twee Aldi-filialen in Amsterdam en Zwolle.