SGP
Persbericht
26 oktober 2010
SGP GEEFT KABINET FAIRE KANS
Van der Staaij: âHanden uit de mouwen; handen vouwen.â
SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij denkt dat het nieuwe Kabinet
Rutte er langer zal zitten dan dat velen denken. Deze verwachting sprak
hij uit tijdens het debat over de regeringsverklaring. De SGP is blij
dat dit âgezond-verstand-kabinetâ de handen uit de mouwen wil steken.
Voor de SGP hoort daar onlosmakelijk bij: handen vouwen.
Verschillende plannen van het nieuwe kabinet spreken de SGP aan, zoals
het gezond maken van de overheidsfinanciën, het niet uitbreiden van de
koopzondagen, een kleinere overheid, het vasthouden aan de vrijheid van
onderwijs, goede banden met Israël, extra agenten en ân scherper
drugsbeleid. Maar: papier is geduldig, waar het op aankomt, is de
praktijk.
Van der Staaij zei blij te zijn dat âhet beleid op medisch-ethisch
gebied niet in een paarse stroomversnelling komt.â Wat er wel gebeurt,
moet tijdens de rit van het kabinet blijken. De SGP wil zich inzetten
voor voldoende steun om, al is het vanuit verschillende motieven, de
huidige abortustermijn in te perken.
De SGP had graag gezien dat het kabinet een duidelijke visie had
gegeven op de toekomst, met name wat betreft de waarde van het gezin en
een noodzakelijk moreel fundament. Maar óók hÃer geldt dat het
aankomt op de praktijk. Daarom zal de SGP het kabinet een faire kans
geven, in lijn met de beste SGP-tradities gekenmerkt door twee
trefwoorden: onafhankelijk en constructief.
---
Bijdrage SGP tijdens debat over regeringsverklaring
Het heeft lang geduurd. Het was een razend ingewikkelde klus. Het zou
nooit goed komen, dachten veel mensen aanvankelijk. Maar het lukte
uiteindelijk wel! Toen ze er echt allemaal uit waren, was er grote
blijdschap bij de gehele bevolking. Een ongekende explosie van vreugde!
MdV, Het zal duidelijk zijn: met deze woorden doel ik niet op de
formatie van een centrum-rechts kabinet. Dat roept niet bij iedereen
een âhoera-stemmingâ op.
De ongekende explosie van vreugde waar ik het over heb, was natuurlijk
de spectaculaire bevrijding van de Chileense mijnwerkers. Wekenlang
hadden zij in de diepte opgesloten gezeten. Toen eindelijk het moment
van hun bevrijding was aangebroken, was niet alleen de vreugde groot.
Ook de dankbaarheid tegenover God werd voor de hele wereld
indrukwekkend verwoord. In de donkere diepten zie je soms scherper waar
het in het leven op aankomt, dan in het volle licht. De mijnwerkers
ervoeren juist ook in hun geloof houvast en perspectief.
Het kabinet dat zich vandaag in de Kamer heeft gepresenteerd, heeft de
uitstraling van een âhanden uit de mouwen kabinetâ. Die toon klonk ook
helder in de helder verwoorde regeringsverklaring door. Een kabinet van
mensen, die van wanten weten. Een gezond-verstand-kabinet. Daar is
veel goeds over te zeggen.
Het is immers nog altijd crisistijd. De staatsschuld groeit akelig hard
aan. Er moet snel aangepakt worden. De overheid moet blijvend fors
minder geld uitgeven. Er moet ruimte geboden worden voor gezond
ondernemerschap, dat is opgewassen tegen wereldwijde concurrentie.
Innovatie is daarvoor broodnodig. Investeren in onderwijs. Werk meer
lonend maken. Het is goed om hierop in te zetten. Boeren, bouwers,
schippers â ze moeten de overheid niet als hindermacht ervaren, maar
als steunpilaar.
Handen uit de mouwen â prima dus. Maar net als in Chili hoort daar naar
onze diepste overtuiging wel wat wezenlijks bij: Handen vouwen, biddend
bouwen. Iets daarvan klonk ook dit jaar weer door in het slot van de
troonrede. De slotzin van de Koningin was: âU mag zich gesteund weten
door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en
Gods zegen voor u bidden.â In antwoord daarop zou ik tot de vers
aangetreden kabinetsploeg willen zeggen: Van harte Gods zegen en veel
wijsheid toegewenst. Misschien staat u er nauwelijks bij stil, maar ik
wil u er graag op wijzen dat velen in het land voor u allen bidden. Of
ze het nu wel of niet met u eens zijn, een voorkeur hebben voor deze
coalitie of voor een andere: in veel plaatsen, in talloze kerken in
heel ons land wordt elke week opnieuw voor u om wijsheid gebeden.
Wijs beleid doet recht aan de goede geboden en beloften van God. Dat
heeft oog voor het bevrijdende perspectief van het geloof in Christus
Jezus. Handen vouwen, handen uit de mouwen. Dat is wat Nederland nodig
heeft.
In de concrete plannen van het kabinet, zitten diverse punten die de
SGP-fractie aanspreken: de ambitie voor het gezond maken van de
overheidsfinanciën, de keus voor een kleinere overheid. Ook de
inspanning voor meer veiligheid steunen wij: extra agenten, een
scherper drugsbeleid. Meer zorg dichter bij de burger. In het
buitenlands beleid spreekt ons zeer aan dat gehecht wordt aan de band
met Israel. Goed ook dat in het regeerakkoord vastgelegd is, en in de
regeringsverklaring uitdrukkelijk werd vermeld, dat niet wordt getornd
aan de vrijheid van onderwijs. Ook op andere gevoelige punten zoals
medisch-ethische kwesties of de koopzondagen zijn wij er blij mee als
het kabinetsbeleid niet in een paarse stroomversnelling belandt.
De SGP-fractie heeft tegelijkertijd de nodige vraagtekens en kritische
kanttekeningen bij de nieuwe plannen.
Op medisch-ethisch gebied is het regeerakkoord zwijgzaam. In
achtereenvolgende regeerakkoorden is aandacht bepleit voor
alternatieven voor abortus en euthanasie. Het zou goed zijn als die
lijn wordt voortgezet. Is dat zo? Wordt palliatieve zorg versterkt?
Goede opvang bij ongewenste zwangerschappen gewaarborgd? Wij blijven
ons daarnaast onverminderd inzetten voor de dringend geboden
verbetering van de rechtspositie van ongeboren leven.
Ook voor degenen die onze principiële bezwaren tegen abortus niet
delen, is er volop reden om tenminste de huidige abortustermijn in te
perken. Volgens de nieuwste medische richtlijnen worden te vroeg
geboren babyâs van 24 weken al actief behandeld. Een dag eerder zou nog
abortus mogelijk zijn. Dat is toch onvoorstelbaar? Daarom vraag ik ook
aan het kabinet: wilt u in het licht van de toegenomen
behandelingsmogelijkheden van vroeggeborenen overwegen de
abortustermijn aan te passen aan de nieuwe medische mogelijkheden?
MdV, onduidelijk is wat de precieze reikwijdte is van de ferme
stellingname over de vrijheid van onderwijs. Betekent dit dat er geen
acceptatieplicht komt en de enkele-feit-constructie in de Algemene wet
gelijke behandeling niet wordt geschrapt?
Dat zijn toch duidelijke voorbeelden van een inperking van de vrijheid
van onderwijs?
De grondrechten zijn een belangrijk onderdeel van onze rechtsstaat. We
moeten zuinig zijn op de staatsvrije sfeer die hiermee voor alle
burgers gewaarborgd is. Daarom verzet de SGP-fractie zich ook tegen de
gelijkheidsdwang, de tendens om het gelijkheidsbeginsel een steeds
belangrijkere rol te laten spelen ten koste van de klassieke vrijheden.
Verschil mag er zijn.
Een rem op de koopzondagen is een welkome maatregel in het behoud van
zondagsrust, die meer en meer onder commerciële druk komt te staan. Ik
vraag ook aandacht voor de positie van ondernemers in woonmalls of
winkelcentra die het leven zuur wordt gemaakt met verplichtingen om op
zondag open te zijn. Dat is toch onaanvaardbaar? Wordt ook het
oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet
tegengegaan?
MdV. Veel zal in de komende periode draaien om de bezuinigingen. Een
belangrijke bezuinigingspost is de overheid zelf. Maar hoe hard zijn
die bezuinigingen? Eerdere voornemens voor minder ambtenaren strandden.
Waarop baseert het kabinet het vertrouwen dat het deze keer wel gaat
lukken? Worden keuzes gemaakt in het inperken van taken?
Voortdurende bezuinigingen zonder duidelijke keuzes pakken vaak
verkeerd uit. In gesprekken met bijvoorbeeld politie-agenten en
militairen horen we nu al vaak terug hoe bezuinigingen hun tol eisen.
âDe motivatie op de werkvloer lóópt niet achteruit, maar hólt
achteruit, hield een groep politie-agenten onze fractie onlangs nog
voor.â Ook bij de Defensie-organisatie is het vet er inmiddels al lang
af. Leger mag het niet worden. Het houdt een keer op. Hoe gaat het
kabinet hier mee om?
En hoe waarborgt het kabinet dat de toegezegde extra-politie-agenten
ook echt zichtbaar worden? Zeker in het landelijk gebied zijn de
inwoners gewoon zwaar onderbedeeld. Teveel zaken blijven nu op de plank
liggen, terwijl zaken als kinderporno en mensenhandel met grote
voorrang aangepakt moeten worden. Gaat het kabinet ook werk maken van
een voortvarende bestrijding van antisemitisme? Het is toch ongehoord
dat joodse medeburgers de straat niet meer opdurven, of bij rabbijnen
de ruiten worden ingegooid om het enkele feit van hun joods-zijn?
Het nieuwe kabinet is zelf met minder ministers en staatssecretarissen
aangetreden. Ook in de departementale indelingen zijn wijzigingen
aangebracht. Het kan zeker voordeel opleveren, als bijvoorbeeld de
politiezaken voortaan onder een minister vallen. Maar wanneer krijgen
gemeentebesturen nu eens meer greep op de politie-inzet?
De afzonderlijke minister voor Jeugd en Gezin keert niet terug. Maar
hopelijk verdwijnt hiermee niet tevens de aandacht voor het gezin en
het gezinsbeleid! Ik lees in het regeerakkoord wel wervende teksten
over de emancipatie van lesbische vrouwen, biseksuelen en transgenders,
maar weinig tot niets over het gewone gezin. Heeft het kabinet oog voor
het gezin als ruggengraat van de samenleving? Een stevig gezinsbeleid
is een krachtige investering in de toekomst. Een opvoeding tot vrijheid
in verantwoordelijkheid begint bij een goede thuisbasis. Een goed gezin
is het halve werk.
De hervormingen in de aow, en op het terrein van wonen en werken,
blijven beperkt. Voor een structurele verbetering van de
overheidsfinanciën is op termijn meer nodig. Voorzichtigheid is
verstandig. Zeker in tijden van crisis.
Onze suggestie is: kijk eens goed naar de mogelijkheden voor een
integrale herziening van het belastingstelsel. Uitgangspunt moet
daarbij zijn dat het ingewikkeld rondpompen van geld zoveel mogelijk
wordt voorkomen. Bekeken kan worden of de bestaande
hypotheekrenteaftrek op termijn kan worden omgevormd in ruil voor een
lager belastingtarief. Dat is ook goed voor het bevorderen van de
concurrentiekracht.
Het belastingstelsel pakt in zijn huidige vorm ook onbillijk uit voor
echtparen die veel tijd willen investeren in de zorg voor hun kinderen
en in vrijwilligerswerk. Met de verdere afbraak van de zogenaamde
heffingskorting wordt het voor eenverdienersgezinnen nog moeilijker om
rond te komen. Eerlijk is anders! Ook het terugdraaien van de verhoging
van het kindgebonden budget is geen goede zaak.
Een ambitieuze inzet op innovatie steunen wij. Dat is urgent. Maar het
moet wel waargemaakt worden. Papier is geduldig. maar het komt op de
praktijk aan. Innovatie hangt al lang als vlag in de top, maar de vlag
wappert nog niet. Hoe krijgen we een trendbreuk? Hoe wordt
innovatiebeleid ook gericht ingezet als bijdrage in de oplossing voor
vraagstukken rond energie, veehouderij en gezondheidszorg?
MdV, het beleid dient niet alleen economisch daadkrachtig te zijn, maar
ook sociaal solide. Daarom zal de SGP-fractie er goed op letten hoe de
bezuinigingen in zorg en sociale zekerheid uitpakken voor de smalle
beurzen. Ik denk daarbij in het bijzonder ook aan chronisch zieken en
gehandicapten. Gisteren was ik nog op bezoek bij WA-jongers die hun
hart vasthouden over wat de kabinetsplannen voor hen gaan betekenen.
Wij lopen niet weg voor pijnlijke maatregelen, maar moeten wel goed de
effecten in de praktijk in de gaten houden voor de kwetsbaren in de
samenleving.
Daarbij denken we ook aan onze kwetsbare naaste ver weg. Wij zijn voor
handhaving van het bestaande budget voor ontwikkelingssamenwerking.
Het is zeker waar: met geld alleen lossen we de problemen in de derde
wereld niet op. In het bevorderen van de handel en het verminderen van
hulpafhankelijkheid kan nog een hele slag gemaakt worden. Maar minder
hulpgeld helpt niet. Wat wordt de inzet van het kabinet in de aanpak
van klimaat- en energieproblemen in ontwikkelingslanden?
Veel aandacht krijgen de plannen over immigratie en integratie. De
SGP-fractie steunt een terughoudend toelatingsbeleid en een stevig
integratiebeleid. Natuurlijk moet degene die werkelijk gegronde reden
heeft voor vervolging, de deur open blijven. Is het kabinet dit met ons
eens? Binnen eigen grenzen is het ook zaak om ernst te maken met het
terugdringen van het relatieve hoge aandeel van allochtonen in de
criminaliteitscijfers. Naast kansen bieden moeten ook gezaghebbend
grenzen worden gesteld.
De uiteenlopende visie van CDA en VVD enerzijds en de PVV anderzijds op
de Islam hebben ertoe geleid dat de PVV niet meeregeert, maar
gedoogsteun levert. Het verschil dat wordt gemaakt tussen de visie op
de islam als een religie, of de islam als ideologie is nogal
gekunsteld. Ik weet niet of dit voor Henk en Fàtima nu echt
overtuigend is. Ons lijkt alleen een benadering overtuigend, die de
islam zowel als een religie ziet, als oog heeft voor de
politiek-ideologische pretenties van de islam. Het is toch niet te
ontkennen dat Mohammed zowel religieus, politiek als militair actief
was?
MdV, de uitkomst van de kabinetsformatie heeft dit keer een ongewoon
resultaat opgeleverd: een minderheidskabinet met een gedoogpartij. Het
is ongewoon, zeker. Maar er is staatsrechtelijk noch rechtsstatelijk
iets mis mee.
Zal dit kabinet voldoende âbindendâ kunnen optreden in roerige tijden?
De vorige liberale premier, Cort van der Linden, presenteerde zich in
zijn tijd als een âeerlijk makelaarâ tussen links en rechts. Het lijkt
erop dat de nieuwe premier die makelaarsrol ook wil gaan vervullen.
Maar of de politieke weersverwachting polariseren of samenbinden is,
hangt niet alleen van het kabinet af. Ook hoe de Kamer zich zal
opstellen. Wat ons betreft is de boodschap aan eenieder: kom uit de
loopgraven. Biedt tegenwicht aan het cynisme dat maar twee smaken kent:
het is niet goed, of het deugt niet.
Hoe stabiel zal dit nieuwe kabinet zijn? Velen hebben inmiddels een
snel einde geprofeteerd. De levensverwachting wordt zelfs zo somber
ingeschat, dat ik de stelling wel aandurf dat het nieuwe kabinet het
langer dan verwacht zal uithouden..
De SGP had graag gezien dat het kabinet een duidelijke visie had
gegeven op de toekomst, met name wat betreft de waarde van het gezin en
een noodzakelijk moreel fundament. Maar ook hier geldt dat het aankomt
op de praktijk.
Daarom wil de SGP het nieuwe kabinet een faire kans geven. Wij wachten
op de daden, en zullen het kabinet volgens de beste SGP-tradities
tegemoet treden. Om het met twee woorden te zeggen - onafhankelijk en
constructief. Handen vouwen en handen uit de mouwen.