Dura Vermeer
Rotterdam - 26 oktober 2010
Proef met `koud asfalt' in Rotterdam
In opdracht van gemeente Rotterdam legt Dura Vermeer Infrastructuur
`koud asfalt' aan op de Gordelweg en Kanaalweg in Rotterdam. Het gaat
om een proefvak met zogenaamd lage temperatuur asfalt. Dit is asfalt
dat wordt geproduceerd bij een temperatuur tussen 100 en 130 graden in
plaats van de gebruikelijke 170 graden. Hiermee wordt bijgedragen aan
de reductie van de CO2-uitstoot en vermindering van energiegebruik door
de asfaltcentrales.
Op het proefvak past Dura Vermeer de in eigen huis ontwikkelde
asfaltsoorten Ecopave H en W toe. Deze zorgen voor een CO2-reductie
tussen de 15% en 25%. Met het initiatief voor de aanleg van een
proefvak geven Dura Vermeer en gemeente Rotterdam samen invulling aan
duurzaam bouwen. Het proefvak vormt het sluitstuk van het project
Gordel- en Kanaalweg, de voltooiing van de `noordelijke randweg'
waarmee in september 2004 is gestart. De `noordelijke randweg' omvat
het gebied vanaf de Abraham van Stolkweg tot aan de Boezemlaan.
Proefvak
Het proefvak, verdeeld in drie vakken, is 4245 m2 groot. In het
RAW-bestek zijn de onder- en tussenlagen ingevuld door
steenslagasfaltbeton. Vak één wordt aangelegd volgens het bestek. Bij
vak twee en drie worden de onder- en tussenlagen vervangen door lage
temperatuur asfalt. In vak twee wordt met Ecopave H de emissie
gereduceerd (ongeveer 15% CO2) door een organische was aan het asfalt
toe te voegen. In vak drie wordt Ecopave W, asfalt op basis van
schuimbitumen, toegepast. Dit resulteert in aanzienlijk lagere
emissies, te weten circa 25% CO2. Aan de deklagen verandert niets,
hiervoor wordt steenmastiekasfalt en het door Dura Vermeer ontwikkelde
Micropave gebruikt.
Rotterdam Climate Initiative
Slaagt de proef dan kijkt de gemeente of het lage temperatuur asfalt op
meerdere plaatsen in Rotterdam kan worden aangelegd. Daarmee draagt de
gemeente een steentje bij aan de klimaatdoelstelling van het Rotterdam
Climate Initiative (RCI) om de CO2 uitstoot in 2025 te verminderen.
Onderzoek
Dura Vermeer, gemeente Rotterdam, Agentschap NL, Universiteit Twente,
M+P en Intron hebben onderzoek gedaan naar de emissies, de
verwerkbaarheid van het asfalt, de CO2 reductie en de
levenscyclusanalyse. Functionele proeven hebben aangetoond dat het lage
temperatuur asfalt kwalitatief gelijkwaardig is aan normaal asfalt.