Ingezonden persbericht


Schriftelijke vragen GroenLinks

Leiden, 25 oktober 2010

Verkeersfilosoof Hans Monderman heeft een totaalconcept ontwikkeld op de inrichting van de openbare ruimte.

Kort gezegd komt deze filosofie op het volgende neer: door het weghalen van borden en markeringen weggebruikers weer zelf verantwoordelijk maken voor hun gedrag, oogcontact laten zoeken en samen de verkeerssituaties oplossen. Het verkeer zou veel veiliger worden en weggebruikers weer in contact met elkaar brengen.

Deze filosofie wordt aangeduid als de "shared space" methode

Ook het internationaal uitgegeven boek "Traffic", waarin meerdere verkeersconcepten met elkaar worden vergeleken, omarmt de Shared Space methode.

Ik wil u verder wijzen op de volgende artikelen uit het tijdschrift Intermediair en ons eigen Leidsch Dagblad.

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/duinenbollen/article6414199.ece/Veel-minder-borden%2C-meer-veiligheid

http://www.intermediair.nl/artikel/weekblad-archief/41309/verkeer-zonder-regels-is-veiliger.html

GroenLinks is van mening dat de "shared space" methode ook voor Leiden kansen biedt.

Derhalve willen wij u, op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Gemeenteraad, de volgende vragen stellen:


1. Is het college bekend met het "shared space"concept?
2. Is het college het met GroenLinks eens dat de kruising Lange Mare- Langegracht eigenlijk al volgens dit principe is ingericht?
3. Zijn er al cijfers bekend omtrent de verkeersveiligheid op dit kruispunt na de herinrichting?
4. Kan er aan de hand van deze cijfers een vergelijking gemaakt worden met de situatie voor de herinrichting?

Situatie in de rest van de stad.


5. Is het college het met GroenLinks eens dat "shared space" ook op meer plaatsen in de stad kan worden toegepast?
6. Kan het college een lijst geven van kruispunten die de komende jaren worden heringericht? Kan deze lijst aan de raad worden verstrekt?
7. Kan het college aangeven op welke wijze zij "shared space" gaat inzetten bij de herinrichting van deze kruispunten?
8. Is het college bereid een inventarisatie te maken van "overbodige"verkeersborden en hierover te rapporteren aan de raad?
9. Ziet het college kans om, zoals onlangs in Teylingen is gebeurd, een start te maken met het verwijderen van verkeersborden? Zo ja, hoeveel en op welke plaatsen?
10. Is het college het met GroenLinks eens dat de "shared space" methode zou moeten gelden als inrichtingsprincipe voor de hele stad?