Universiteit van Amsterdam


Promotie : Risicovolle financiële producten vragen om provisieverbod voor tussenpersoon


Promotie Verzekeringskunde

dinsdag 26 oktober 2010, 12.00 uur

Fred de Jong onderzocht het falen van de markt van tussenpersonen in de financiële dienstverlening. Die markt faalt doordat er nauwe, financiële banden bestaan tussen banken/verzekeraars en tussenpersonen. Dat is met name problematisch (voor de consument) bij complexe, risicovolle financiële producten waarover tussenpersonen adviseren. De Jong acht een wettelijk provisieverbod noodzakelijk bij die risicovolle producten, naast transparantie van beloning bij eenvoudige schadeverzekeringen. Tussenpersonen spelen een cruciale rol, omdat zonder tussenpersonen de consument is overgeleverd aan banken en verzekeraars, wat een groter risico oplevert op marktfalen. De Jong stelt voor dat, om de onafhankelijkheid van tussenpersonen te verduidelijken, een onafhankelijkheidslabel (zoals het energielabel) zou kunnen worden geïntroduceerd.

Dhr. A.J. de Jong: Marktfalen bij tussenpersonen. Promotor is dhr. prof. dr. H.A. Keuzekamp.


Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.