Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nederlands Focal Point

Winnende Goede Praktijken voor Glastuinbouw en Afvalverwerking

Op 25 oktober, tijdens het event 'Veilig onderhoud, het werk draait door', zijn uit 5 genomineerden 2 winnaars van de Nederlandse Goede Praktijken Competitie 2010 bekendgemaakt. Waarvan één in de categorie branches en één in de categorie 100-plus-bedrijven. Daarnaast is er voor het eerst een publieksprijs uitgereikt. Juryvoorzitter Mario van Mierlo (VNO NCW, MKB Nederland) roemde het hoge niveau van de 5 genomineerden.

Glass Handling Technic is de winnaar in de categorie branches. Dit samenwerkingsverband in de glastuinbouw ontwikkelde de Repair Shuttle waarmee veilig het dak van kassen kan worden gerepareerd. De kassen zijn tegenwoordig groot en hoog en daardoor is het repareren en vervangen van kapotte ruiten 'tricky business' geworden. Momenteel doen reparateurs dat hangend aan de constructie, gebruik makend van een ladder midden tussen de gewassen en van een steigerplank op het dak. Dat levert gevaarlijke situaties op: de glaszetter op het dak is niet gezekerd, de steigerplank heeft geen hek, glasplaten kunnen wind vangen en kapot vallen. De Repair Shuttle is op alle fronten een verbetering. Het is een reparatiesysteem voor op het dak en het bestaat uit een verplaatsingsplatform met een glaslift en glasopslag. Het platform rolt over een rails langs de kasgevel. Op het dak staat een reparatiewagen - met ruimte voor 2 man - die door de goot naar de te repareren plek kan rijden. John Berghman was "ontzettend blij" met de prijs. "We hebben de Repair Shuttle in een sectorbreed gedragen samenwerkingsverband kunnen ontwikkelen. Dat zegt wat voor een sector die zwaar getroffen is door de crisis. In onze sector is nu echt de bewustwording voor veilig werken begonnen." Het juryrapport noemde de Repair Shuttle "een sprekend voorbeeld van een technische innovatie gericht op veilig onderhoud, die zich ook terug laat verdienen in de praktijk".

Veilige steiger
In de categorie 100-plus-bedrijven won Twence Afval en energie met een veilige onderhoudssteiger voor de verbrandingsketels. Twence verbrandt huishoudelijk en bedrijfsafval en heeft daarvoor drie verbrandingsketels. Het bedrijf heeft daarnaast een biomassa-electriciteitscentrale. De verbrandingsketels zijn 18 meter hoog en voor onderhoud en reiniging van de ketels is een bijna even zo hoge steiger, met 7 vloerverdiepingen, nodig. Voorheen werd er een hangende steiger gebouwd vanaf het rooster bovenin. Maar deze steiger kan maar weinig gewicht dragen en dat zorgde regelmatig voor overbelasting en instortingsgevaar. De nieuwe steiger wordt aan de wand van de ketel gemonteerd. In de wand zijn daarvoor speciale aanhechtpunten gemaakt. Resultaat is een stabiele steiger met vloeren die 300 kg per m2 kunnen dragen. Het juryrapport noemt de vaste steiger "een veilige oplossing aan de bron", een oplossing van een belangrijk probleem in Nederland en elders in Europa: hoe kun je veilig werken op grote hoogte? "Want als er iets fout gaat, dan gaat het ook echt fout." Mark Althof van Twence is er "beretrots" mee. "We hebben er 5 jaar in goede samenwerking aan gewerkt: de steigerbouwer, het engineeringsbureau en ons projectteam. De investering was 180.000 euro, maar onder het motto 'we werken veilig of we werken niet' heeft het management ervoor gekozen om ervoor te gaan."

Publieksprijs
Het Nederlands Focal Point hecht belang aan de mening van het publiek. Daarom werd er dit jaar voor het eerst ook een publieksprijs uitgereikt. Die ging naar Traffic Service Nederland die MARS-II introduceerde. Om wegwerkers een veilige werkplek te garanderen, worden verkeersafzettingen geplaatst. Maar de medewerkers die dat doen lopen fors gevaar aangereden te worden, daarom is de MARS-II ontwikkeld. Dit is een voertuig waarmee wegwerkers veilig verkeersafzettingen langs de weg kunnen plaatsen. MARS staat voor Mobile Automatic Roadblock System. Bestuurd door één medewerker zet MARS-II drempels en kegels automatisch neer op de weg, terwijl ondertussen het verkeer voorbij raast. De ontwikkeling van het apparaat geeft aan dat innovatie loont. Traffic Service Nederland liet het voertuig bouwen door de Nederlandse Machinefabriek Alkmaar en nam alle ontwikkelkosten, circa 800.000 euro, voor eigen rekening. "Dan heb je lef', aldus Nick Ooms, bedrijfsleider Consult en Engineering. "Ieder dodelijk ongeval is er één teveel. Wij durfden in iets nieuws te investeren. Met goed resultaat." Nick Ooms nam de publieksprijs, een cheque van E 1.000 euro, in ontvangst.

John Berghman en Mark Althof kregen een cheque van E 2.500 en een ticket naar Boedapest. Hun innovaties zijn namelijk ook genomineerd als Nederlandse inzending voor de Europese Good Practice Award 2011. Op 28 april 2011 (Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk) wordt in Boedapest de Europese winnaar bekend gemaakt. De Good Practice Award is een hoogtepunt in de campagne 'Veilig uitvoeren van onderhoudswerk', die gedurende 2010 en 2011 in heel Europa wordt gevoerd.