GroenLinks Terneuzen
Verzelfstandiging Zeeland Seaports
Toen de vorige keer de verzelfstandiging van de havenbedrijven ter
sprake kwam, heeft GroenLinks in eerste instantie geen akkoord gegeven,
en wel om de volgende redenen:
1. Er was nog geen sociaal statuut. Dat betekent dat de status van de
werknemers en daarbij behorende arbeidsvoorwaarden nog niet waren
geregeld.
2. Er was nog geen publieke borging. De mate waarin de havenbedrijven
als publiek lichaam konden blijven werken, was nog niet
uitonderhandeld. GroenLinks is van mening dat havens in eerste
instantie een publieke dienst zijn. Er moet dus een garantie zijn
dat dit niet via aandelenhandel verdwijnen mag. Daarvoor zijn de
publieke belangen te groot. Commerciële belangen mogen hier nooit
voorgaan op zaken als veiligheid en milieubelangen.
3. Er was nergens in de conceptvoorstellen iets te vinden over een
milieuparagraaf. In deze tijd is duurzaamheid en innovatie zo
ongeveer hetzelfde. Het is gewoon de toekomst. Als Zeeland
Seaports, juist vanwege het feit dat we geen Rotterdam of Antwerpen
zijn, moet je profileren op deze innovatieve kant. Het spaart op
iets langere termijn immers veel geld uit, naast het feit dat de
volksgezondheid en veiligheid hiermee wordt gediend.
Toch is GroenLinks gematigd positief over het laatste conceptvoorstel.
Werknemers weten zich zeker van hun positie, of ze nu ambtenaar blijven
of gewoon werknemers van het bedrijf. De ondernemingsraad en vakbonden
zijn ook akkoord.
Alleen overheden mogen aandeelhouder zijn. Verkoop aan derden mag
uiteindelijk alleen als alle aandeelhouders akkoord zijn. Die derde mag
dus alleen maar een overheid zijn.
We nemen aan dat hiermee het publieke belang is geborgd.
Van wat wij begrijpen zijn deze onderdelen positief te noemen.
Gematigd zijn wij echter omdat de milieuparagraaf, dat wil zeggen een
in de missie vastgelegde en overeengekomen intentie duurzaam innovatief
te werk te gaan, ontbreekt in de stukken. ZS heeft projecten als
BIO-Base Park, maar daarnaast blijft de WCT in de lucht hangen bij
voorbeeld. Duurzaamheid hangt er nog teveel maar bij zogezegd.
Ook de functie van Vlissingen/Borssele - Terneuzen wordt niet duidelijk
neergelegd.
Men heeft het over vaartijden e.d., maar Terneuzen zou zich beter
oriënteren op het zuiden, de lijn Gent Parijs, vanwege de
Seine-Nordkanaalplannen en uiteraard het Belgisch/Noordfranse
achterland, terwijl Vlissingen zich beter zou richten op Brabant c.q.
Duitsland. Daar is nog geen duidelijke visie over. Maar die visie
bepaalt wel de prioriteiten en investeringen en de tijd die je ergens
in wil steken.
Toch denken we vanwege andere reden dat de verzelfstandiging op zich
geen slechte zaak is. Verzelfstandigen is geen privatiseren. Dat de
Gemeenschappelijke Regeling tussen Terneuzen, Vlissingen en Borssele
als garantiehouder nog een tijd moet blijven voortbestaan, is
noodzakelijk, zeker in de transitieperiode. Dan erbij kosten andere
oplossingen gewoon veel te veel geld.