GroenLinks Terneuzen


Verzelfstandiging Zeeland Seaports

Toen de vorige keer de verzelfstandiging van de havenbedrijven ter sprake kwam, heeft GroenLinks in eerste instantie geen akkoord gegeven, en wel om de volgende redenen:

1. Er was nog geen sociaal statuut. Dat betekent dat de status van de werknemers en daarbij behorende arbeidsvoorwaarden nog niet waren geregeld.

2. Er was nog geen publieke borging. De mate waarin de havenbedrijven als publiek lichaam konden blijven werken, was nog niet uitonderhandeld. GroenLinks is van mening dat havens in eerste instantie een publieke dienst zijn. Er moet dus een garantie zijn dat dit niet via aandelenhandel verdwijnen mag. Daarvoor zijn de publieke belangen te groot. Commerciële belangen mogen hier nooit voorgaan op zaken als veiligheid en milieubelangen.
3. Er was nergens in de conceptvoorstellen iets te vinden over een milieuparagraaf. In deze tijd is duurzaamheid en innovatie zo ongeveer hetzelfde. Het is gewoon de toekomst. Als Zeeland Seaports, juist vanwege het feit dat we geen Rotterdam of Antwerpen zijn, moet je profileren op deze innovatieve kant. Het spaart op iets langere termijn immers veel geld uit, naast het feit dat de volksgezondheid en veiligheid hiermee wordt gediend.

Toch is GroenLinks gematigd positief over het laatste conceptvoorstel. Werknemers weten zich zeker van hun positie, of ze nu ambtenaar blijven of gewoon werknemers van het bedrijf. De ondernemingsraad en vakbonden zijn ook akkoord.

Alleen overheden mogen aandeelhouder zijn. Verkoop aan derden mag uiteindelijk alleen als alle aandeelhouders akkoord zijn. Die derde mag dus alleen maar een overheid zijn.

We nemen aan dat hiermee het publieke belang is geborgd.

Van wat wij begrijpen zijn deze onderdelen positief te noemen.

Gematigd zijn wij echter omdat de milieuparagraaf, dat wil zeggen een in de missie vastgelegde en overeengekomen intentie duurzaam innovatief te werk te gaan, ontbreekt in de stukken. ZS heeft projecten als BIO-Base Park, maar daarnaast blijft de WCT in de lucht hangen bij voorbeeld. Duurzaamheid hangt er nog teveel maar bij zogezegd.

Ook de functie van Vlissingen/Borssele - Terneuzen wordt niet duidelijk neergelegd.

Men heeft het over vaartijden e.d., maar Terneuzen zou zich beter oriënteren op het zuiden, de lijn Gent Parijs, vanwege de Seine-Nordkanaalplannen en uiteraard het Belgisch/Noordfranse achterland, terwijl Vlissingen zich beter zou richten op Brabant c.q. Duitsland. Daar is nog geen duidelijke visie over. Maar die visie bepaalt wel de prioriteiten en investeringen en de tijd die je ergens in wil steken.

Toch denken we vanwege andere reden dat de verzelfstandiging op zich geen slechte zaak is. Verzelfstandigen is geen privatiseren. Dat de Gemeenschappelijke Regeling tussen Terneuzen, Vlissingen en Borssele als garantiehouder nog een tijd moet blijven voortbestaan, is noodzakelijk, zeker in de transitieperiode. Dan erbij kosten andere oplossingen gewoon veel te veel geld.