Persberichten

Kooplust op Kampeer en Caravan Jaarbeurs

Publicatiedatum: 27-10-2010

Persbericht
Utrecht, 27 oktober 2010

Liefst 40% van de bezoekers aan de Kampeer en Caravan Jaarbeurs loopt rond met aankoopplannen voor een kampeervoertuig; 53% van deze groep is geïnteresseerd in een caravan en 36% in de aankoop van een kampeerauto. Dit is een van de opvallende conclusies uit de evaluatie van beursorganisator VNU Exhibitions. De Kampeer en Caravan Jaarbeurs stond in het middelpunt van de belangstelling en trok 46.413 bezoekers. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van vorig jaar (42.688). De data waren van vrijdag 22 tot en met dinsdag 26 oktober.

Momenteel heeft 55% van de bezoekers aan de beurs een caravan (vorig jaar 59%) en 21% bezit een kampeerauto (vorig jaar 14%), een afspiegeling van de toenemende belangstelling voor de kampeerauto. Meer dan de helft van deze kampeervoertuigen is jonger dan zes jaar.

Vertrouwen terug
Exposanten en bezoekers waren in een opperbeste stemming. Mr. A. Koster, directeur van de brancheorganisatie KCI, medeorganisator van de beurs: ,,Wij zijn verheugd over de goede ontwikkeling van de branche. De verkoopresultaten op de beurs laten zien dat het vertrouwen in de economie kennelijk weer terug komt. De mensen hebben weer kooplust''. Op de kampeer en Caravan Jaarbeurs waren nagenoeg alle nieuwe modellen van 2011 te zien, inclusief alle Nederlandse producten die onlangs in Duitsland werden bekroond met een Design Award. Aangezien een groot deel van de kampeerders meerdere keren per jaar korte trips maakt zoomde de beursorganisatie met het thema 'Bestemming Benelux' in op dicht bij huis. Deze presentatie, een primeur, mocht zich verheugen in een grote belangstelling.

Primaire reden
Primaire reden voor beursbezoek was kennis nemen van nieuwe producten en ontwikkelingen (35%), gevolgd door oriëntatie op aankoop (33%), blijkt uit het onderzoek. Deze bevindingen bevestigen de belangrijke rol van de beurs als het landelijke oriëntatiepunt voor de kampeerbranche. De Kampeer en Caravan Jaarbeurs is een bron van inspiratie voor de actieve kampeerder, met een compleet aanbod aan tour- en stacaravans, kampeerauto's, vouwwagens/tenttrailers, voortenten, onderdelen, accessoires, aanbieders van toeristische en recreatieve informatie. Ook het activiteitenprogramma was indrukwekkend.

Verkiezingen
De beurs was voor het eerst de locatie voor de jaarlijkse Caravan en Camper van het Jaar verkiezing van de ANWB Kampeer en Caravan Kampioen. Als winnaars werden bekroond resp. de Fendt Tendenza en de LMC Explorer. De Nederlandse Kampeerauto Club organiseerde wederom de welbekende verkiezing van de Kampeerauto van het Jaar. Deze felbegeerde titel werd toegekend aan de Adria Sonic.

Enthousiast
Het beurspubliek was zeer enthousiast over de mogelijkheid om in een van de nieuwste kampeerauto's onder deskundige begeleiding op de openbare weg een gratis proefrit te maken. Ook de demonstraties koken op de camping, veilingen met leuke kampeerprijzen en praktische en technische tips en demonstraties op het Wijs op Reis plein oogstten bijzonder veel belangstelling. Het Wijs op Reis Plein was de place to be voor informatie over reparatie en onderhoud van kampeervoertuigen, reiniging, en klimaatbeheersing. Ook Sander en Jessica, bekend van het RTL programma Campinglife, maakten hun opwachting op de beurs voor een drukbezochte Meet & Greet met de beursbezoekers.

De data van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs 2011 zijn van 21 tot en met 25 oktober.
Zie ook: www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl.

Noot voor de redactie (

VNU Exhibitions