Ingezonden persbericht


Persbericht 27-10-2010

Enorme groei interesse in schoenen online

Iedere 2,6 seconden zoekt iemand in Nederland naar 'schoenen'

Tussen september 2008 en september 2010 is het zoekvollume naar 'schoenen' online gestegen met 75 procent. Zo zochten er in september van dit jaar maar liefst iedere 2,6 seconde iemand in Nederland naar 'schoenen'. Dit blijkt uit een vergelijkende test uitgevoerd door de online schoenenwinkel Brandos*. Tussen 2006 en 2008 zochten veel minder mensen naar schoenen online. De groei in deze periode was slechts 25 procent.

Opvallend is dat er in Nederland in september in vergelijking heel veel naar 'kinderschoenen' gezocht werd online. 77% van de mensen zocht naar 'kinderschoenen' ten opzichte van 13% naar 'damesschoenen' en 10% naar 'herenschoenen'.

Als er gekeken wordt naar het type schoen valt het op dat mensen het hele jaar door zoeken naar 'sneakers' en 'pumps', en dat de interesse in 'laarzen' online vooral in deze tijd van het jaar in de herfst substantieel groeit. Vorige maand zocht in verhouding 70% van de mensen naar 'laarzen', 21% naar 'sneakers' en 9% naar 'pumps'*.

"Het gedrag en de verwachtingen online veranderen. Voorheen hadden bijna alle zoekopdrachten als doel de beste prijs te vinden. Nu zie je dat mensen andere voordelen van online winkelen ontdekken. Het is voor ons essentieel om te zien waar ze naar op zoek zijn, zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Dit doen we o.a. door zoveel mogelijk verschillende schoenen aan te bieden. We zijn trots nu 10 000 modellen te hebben", aldus Nina Breuning, Country Manager Nederland en België van Brandos.

Met de toegenomen vraag en aanbod neemt het bereik van schoenen online toe. Brandos is de grootste schoenenwinkel op het web in Nederland en voegt dagelijks veel nieuwe modellen toe. Ter vergelijking, in september stond de teller nog rond de 7500, een stijging van ongeveer 33% ten opzichte van ruim 10.000 op dit moment.


* Bron: De statistieken in dit bericht zijn afrondingen en gebaseerd op resultaten uit 'Google Insights for Search' en 'Google Adwords'.

-EINDE-