Ingezonden persbericht


Nederland is koploper in Europa als het gaat om online bezoekfrequentie

De gemiddelde internetgebruiker in Nederland was bijna 32 uur online in september 2010

Londen, 27 oktober 2010 - comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR), toonaangevend in het meten van de digitale wereld, heeft vandaag de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek naar het internetgebruik in Nederland gebaseerd op de comScore Media Metrix service voor het meten van online publiek. Het onderzoek toont aan dat Nederland het hoogst scoort van Europa op het gebied van de online bezoekfrequentie met 78,2 bezoeken per bezoeker in september 2010. De Nederlandse internetgebruiker toont ook een grote mate van betrokkenheid met een gemiddelde van 31,9 uur online per bezoeker in september 2010. Gebruikers spenderen het grootste deel van hun tijd op portals (7,2 uur), gevolgd door instant messaging (6,9 uur), sociale netwerksites (3,5 uur) en e-mail (3,1 uur).

Nederlandse internetgebruikers zijn de meest frequente websitebezoekers van Europa Europese internetgebruikers van 15 jaar en ouder maakten in september 2010 gemiddeld 58,9 keer verbinding met het internet. Nederland scoorde op dit gebied het hoogst met 78,2 bezoeken per bezoeker, bijna 20 bezoeken meer per maand dan het Europese gemiddelde. Het Verenigd Koninkrijk staat op de tweede plaats met 71,3 bezoeken per bezoeker, gevolgd door Frankrijk (68,4 bezoeken per bezoeker) en Spanje (63,7 bezoeken per bezoeker). Top 10 Europese landen op bezoeken per bezoeker
September 2010
Totaal Europa, leeftijd 15+*, thuis- en werklocaties** Bron: comScore Media Metrix Gemiddeld aantal bezoeken per bezoeker
Europa
58,9
Nederland
78,2
Verenigd Koninkrijk
71,3
Frankrijk
68,4
Spanje
63,7
Duitsland
61,0
Polen
55,6
Finland
54,6
Turkije
53,7
Rusland
52,3
Zweden
49,8


* comScore's data zijn in sommige Europese landen gebaseerd op internetgebruikers van 15 jaar en ouder. Om er zeker van te zijn dat alle landen vergelijkbaar zijn is het onderzoek daarom gebaseerd op een 15+ populatie. **Exclusief bezoeken van publieke computers, zoals internetcafe's of internetverbinding via mobiele telefoons of PDA's.

Nederlandse internetgebruiker brengt meeste tijd door op portals De 11,9 miljoen internetgebruikers in Nederland van 6 jaar en ouder waren gemiddeld 31,9 uur online in september 2010. Webportals, zoals Microsoft, Yahoo! en AOL worden het vaakst bezocht, met een gemiddelde van 7,2 uur. Instant messengers eindigden op de tweede plaats met een gemiddelde van 6,9 uur per gebruiker, gevolgd door sociale netwerksites zoals Hyves, Facebook en Twitter, met 3,5 uur per bezoeker in september. Nederlandse internetgebruikers besteden meer tijd aan sociale netwerken dan aan e-mail, multimedia, online spelletjes, veilingsites of geclassificeerde websites. Top 10 webcategorieën op gemiddelde minuten per bezoeker September 2010
Totaal Nederland, leeftijd 6+, thuis- en werklocaties* Bron: comScore Media Metrix Gemiddeld aantal minuten per bezoeker
Totaal Internet: Totale publiek

1.912,5
Portals
433,7
Instant Messengers
410,8
Sociale netwerksites
209,0
E-mail
184,3
Multimedia
157,0
Online spelletjes
110,3
Veilingsites
95,7
Geclassificeerde websites
90,6


* Exclusief bezoeken van publieke computers, zoals internetcafe's of internetverbinding via mobiele telefoons of PDA's.

"Nederlanders zijn geavanceerde internetgebruikers, wat blijkt uit de hoge gebruiksfrequentie en de grote mate van betrokkenheid met verschillende soorten websites", aldus Wolf Allisat, EVP International Markets bij comScore. Met comScore's recente overname van het Nederlandse bedrijf Nedstat, kijken we er naar uit om nog meer inzicht te geven in het gedrag van de online consument op deze belangrijke markt.

Over comScore
comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR) is wereldwijd leider in het meten van de digitale wereld en is de favoriete bron van digitale marketinginformatie. Kijk voor meer informatie op www.comscore.com/companyinfo.

***********************************************

Volg ons op Twitter
twitter.com/comScore twitter.com/comScoreEMEA twitter.com/gfulgoni