Ordina brengt populariteit augmented reality in kaart
Onderzoek biedt organisaties ondersteuning bij de keuze voor AR-toepassingen
27 oktober 2010 - Persbericht
Ordina heeft de populariteit en het gebruik van de verschillende
Augmented Reality-toepassingen onderzocht. Hierbij is niet alleen
gekeken naar welke toepassing op dit moment het meest wordt gebruikt,
maar ook welke toepassingen naar verwachting in de nabije toekomst veel
marktaandeel zullen winnen. De resultaten van dit onderzoek bieden
organisaties de mogelijkheid om goed gefundeerde beslissingen te nemen
over de meest effectieve inzet van AR. Ordina adviseert organisaties
uit diverse branches over de mogelijkheden en toepassingen van AR en
implementeert deze. Met het onderzoek biedt Ordina haar klanten een
extra feitelijke onderbouwing over de keuzemogelijkheden bij AR.
Augmented Reality staat voor het verrijken (augment) van wat we
dagelijks ervaren (reality). AR biedt organisaties de mogelijkheid om
een extra dimensie toe te voegen aan hun producten en diensten. Met
behulp van AR kunnen klanten meer informatie krijgen over de producten,
worden zij meer betrokken bij het bedrijf en beleven zij de diensten
van de organisatie veel intenser.
Een populair voorbeeld van AR is Layar. Deze technologie legt een
digitale laag met informatie over het camerabeeld van een mobiele
telefoon, waardoor de gebruiker voortdurend extra informatie over de
omgeving via het beeldscherm van zijn telefoon kan bekijken. Ook de QR
code is een bekend voorbeeld van AR. Een QR code is een soort barcode.
Gebruikers kunnen met de camera op hun telefoon de QR code `lezen' om
toegang te krijgen tot meer informatie.
"Augmented Reality heeft het afgelopen jaar een grote vlucht genomen",
aldus Robert de Snoo, business unit manager Emerging Services bij
Ordina. "Veel organisaties zien de mogelijkheden en de meerwaarde die
Augmented Reality biedt op het gebied van klantinteractie. Maar zoals
bij iedere nieuwe technologie, is het ook bij Augmented Reality soms
moeilijk kiezen. Er zijn diverse toepassingen op de markt beschikbaar.
Welke toepassing wordt door de klant het meest gebruikt? En hoe zijn de
verwachtingen op de lange termijn? Door alle ontwikkelingen te
onderzoeken en samen te voegen, kunnen we onze klanten nog beter
ondersteunen bij deze vraagstukken. We hebben inzichtelijk gemaakt
welke toepassingen nu het grootste bereik hebben, en welke in de
toekomst belangrijker worden. Zo blijkt dat het gebruik van QR codes
over drie jaar al gemeengoed zal zijn. Door dit soort ontwikkelingen in
kaart te brengen, kunnen we organisaties adviseren over hoe zij met
Augmented Reality kunnen blijven voldoen aan de wensen en verwachtingen
van hun klanten."
Een samenvatting van het onderzoek is op te vragen bij Ordina via
AR@ordina.nl.
Ordina Beheer NV