Ingezonden persbericht



Banken maken goede sier met halve maatregelen
In recente artikelen in het AD (27-10) en NRC (25-10) wordt onder juichende koppen aangekondigd dat dat de Nederlandse spaarmarkt veel transparanter wordt nu de de Nederlandse grootbanken hun grote aantallen spaarrekeningen drastisch terugbrengen. Opkomend voor de Nederlandse spaarconsument past bij deze artikelen echter een aantal kritische kanttekeningen, omdat het bij de meeste banken in feite gaat om halve maatregelen.

De afgelopen drie jaar is door velen, waaronder het Vara-programma Kassa, Consumentenbond, AFM en www.vanspaarbankveranderen.nl actie gevoerd om het beruchte (door de Postbank, inmiddels ING bedachte) Dakpannen-systeem ter discussie te stellen. Dit is een systeem waarbij steeds nieuwe spaarvormen werden geĂŻntroduceerd om nieuwe spaarders te lokken, met de bedoeling in de jaren erna de rentes successievelijk te verlagen, ongeacht rente-ontwikkelingen op de spaarmarkt.

Trouwe klanten krijgen korting?!
Bij de meeste bedrijven krijgen trouwe klanten korting bij aankoop van artikelen, hoe langer men klant is en hoe meer men koopt, hoe hoger de korting. Alleen de Nederlandse grootbanken hebben dit omgekeerd, daar krijgen de trouwste klanten ook korting, maar dan op... de rente op hun spaarrekening. Juist oudere, trouwe klanten, vaak met enkele tienduizenden euros op een spaarrekening, zijn hiervan al jaren de dupe. Zoals eerder is aangetoond hebben de Nederlandse grootbanken (ABN AMRO, Aegon, ING, Rabobank en SNS Reaal en hun dochterondernemingen) hiermee op jaarbasis meer dan 4 miljard extra winst mee gegenereerd.

Slechts twee banken zetten radicale stappen
Al een jaar geleden kondigde ING aan met het Dakpannen-systeem te stoppen, en kort geleden meldden ASN, SNS Reaal, ABN-AMRO en Rabobank hetzelfde. Toch zijn het slechts halve maatregelen die de meeste banken nemen. Het aantal spaarrekeningen dat actief wordt aangeboden, is inderdaad teruggebracht, maar in de meeste gevallen (bij ABN AMRO, Aegon, ING en Rabobank) blijven de oude rekeningen gewoon bestaan. Weliswaar krijgen (sommige groepen) klanten bericht dat ze kunnen overstappen naar spaarrekeningen met een hogere rente, maar automatisch wordt dit niet gedaan.

Alleen ASN en SNS Reaal (en dochters) zijn hier wel consequent. Zij heffen de oude rekeningen definitief op en zetten die automatisch om naar spaarvormen met een hogere rente en vergelijkbare voorwaarden. Deze banken verdienen hiervoor een welgemeend compliment. Het zou de andere grootbanken sieren als ze hetzelfde deden en zich niet verschuilen achter vage mededelingen dat "sommigen klanten nu eenmaal hechten aan hun oude spaarvorm." Welke klant kan er nu bezwaar maken tegen een hogere rente op zijn spaargeld tegen dezelfde voorwaarden. Die spaarder moet nog geboren worden!

Hanneke van Veen & Rob van Eeden
www.vanspaarbankveranderen.nl en sparen.startpagina.nl