Rijksoverheid
1
a
Datum 27 oktober 2010
Vragen en opmerkingen uit de fracties 32 514
Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen van de Vaste
Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over mijn brief
van 20 september 2010 inzake de Regeling vaststelling bedragen programmafs
van eisen basisonderwijs, (v)so en bekostiging materiele instandhouding
samenwerkingsverband voor het jaar 2011 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2009#
2010, 32 514, nr. 1).
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt#Vliegenthart
Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
www.rijksoverheid.nl
Onze referentie
245618
Uw brief van
20 september 2010
Uw referentie
32 514
Bijlagen
1
Pagina 1 van 3
Pagina 2 van 3
Datum
22 oktober 2010
Onze referentie
245618
32 514 Regeling vaststellen bedragen programma's van
eisen basisonderwijs, (v)so en bekostiging materiële
instandhouding samenwerkingsverband voor het
jaar 2011
Nr. Verslag van een schriftelijk overleg
Vastgesteld d.d. ..
Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap heeft een fractie de behoefte om vragen en
opmerkingen voor te leggen over de brief van de minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 20 september
2010 inzake de Regeling vaststelling bedragen
programmafs van eisen basisonderwijs, (v)so en
bekostiging materiele instandhouding
samenwerkingsverband voor het jaar 2011 (Kamerstuk 32
514, nr. 1). Bij brief van ... heeft de minister deze
beantwoord. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
Fungerend voorzitter van de commissie
Albayrak
Adjunct#griffier van de commissie
Bo.njakovi.# van Bemmel
I. Vragen en opmerkingen uit de fracties
De leden van de SPfractie merken op dat vanwege het amendement
Jan Jacob van Dijk c.s.1 geld gereserveerd moet worden voor
godsdienstonderwijs en het levensbeschouwelijk of humanistisch
vormingsonderwijs. Het amendement vraagt het geld te halen uit de
prijsbijstelling. De leden vragen de minister waarom hij kiest voor
klassenverkleining om de doelstelling van het amendement te bekostigen.
Welke alternatieven zijn overwogen naast klassenvergroting? Graag zien
deze leden per overwogen alternatief de reden dat deze is afgewezen.
Voorts vragen zij of de minister de mening deelt dat klassenvergroting
een negatieve invloed zal hebben op de kwaliteit van het onderwijs. Zal
de klassenvergroting voor elke school even sterk zijn? Wanneer dit niet
het geval is, hoe zal de klassenvergroting dan vorm krijgen? Deelt de
minister de mening dat met klassenvergroting een erg makkelijke
dekking is gevonden, zo vragen de leden.
Pagina 3 van 3
Datum
22 oktober 2010
Onze referentie
245618
II. Reactie van de minister
Per brief op 20 februari 2009 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2008#2009,
31 700 VIII, nr. 144) bent u geinformeerd dat de structurele dekking
voor de humanistische vorming en het godsdienstonderwijs vanaf
1 augustus 2010 komt uit een korting op de lumpsum voor het
basisonderwijs.
Technisch is deze maatregel structureel verwerkt door een zeer beperkte
verhoging van de aan de lumpsum bekostiging ten grondslag liggende
normatieve groepsgrootte. In de personele bekostiging gaat deze voor de
onderbouw van 20,00 naar 20,03; en voor de bovenbouw van 27,74
naar 27,81.
Bestuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen om de
maatregel vorm te geven. De schoolbesturen zijn immers volledig
verantwoordelijk voor de besteding van de lumpsum. Daar vindt de
besluitvorming plaats over hoe de lumpsum ten behoeve van het
onderwijs op de scholen wordt ingezet. Ik kan daarover dan ook geen
uitspraak doen.
Gelet op de marginale verhoging verwacht ik geen negatieve invloed van
deze maatregel op de kwaliteit van het onderwijs. Ik deel niet de mening
van de leden van de SP dat er een erg makkelijke dekking is gevonden.
De aanwijzing van de lumpsum is nagenoeg de enige reele mogelijkheid
die mij ten dienste staat. Daarbij komt dat het onttrokken bedrag wel
beschikbaar blijft voor directe onderwijsactiviteiten . en de
kwaliteitsverbetering daarvan . op het terrein van de humanistische
vorming en het godsdienstonderwijs in de scholen. Dit alles conform de
wens van de Tweede Kamer.