UWV
UWV begeleidt fors meer werkzoekenden naar werk
28 oktober 2010
UWV heeft in de eerste acht maanden van dit jaar bijna 220.000 mensen
naar een baan begeleid, ruim 35 procent meer dan in dezelfde periode
vorig jaar. Tegelijkertijd steeg de klanttevredenheid. Dit staat in het
Achtmaandenverslag dat UWV aan minister Kamp van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid heeft gestuurd. Uit het verslag blijkt ook dat in de
eerste acht maanden van dit jaar 1.800 jonggehandicapten een baan
vonden.
Ondanks het nog broze herstel op de arbeidsmarkt heeft UWV veel meer
werkzoekenden naar werk begeleid dan vorig jaar. Tot en met augustus
dit jaar vonden 212.400 werkzoekenden en 5.700 arbeidsongeschikten een
baan. Dit is aanzienlijk meer dan in dezelfde periode vorig jaar toen
160.000 mensen werk vonden. Mede door extra inspanningen van UWV en
gemeenten om de jeugdwerkloosheid te bestrijden, vonden 49.000 jongeren
werk, waarvan 35.500 met een WW- uitkering. Via de mobiliteitscentra
konden tot nu toe dit jaar 7.700 mensen van werk naar werk worden
begeleid, zonder dat zij een beroep hoefden te doen op een uitkering.
Participatieplan voor Wajongers
Op 1 januari 2010 werd de nieuwe Wet Wajong van kracht. Uitgangspunt
van de regeling zijn de participatiemogelijkheden van
jonggehandicapten. In de eerste acht maanden van dit jaar gaf UWV 8.200
beschikkingen af voor de nieuwe Wajong. Bij zestig procent werd de
aanvraag toegekend. Voor het merendeel van de toekenningen geldt dat
UWV samen met de Wajonger een participatieplan opstelt. Een klein deel
van de beoordeelden is volledig en duurzaam arbeidsongeschikt. Eind
2009 zijn daarnaast veel aanvragen ingediend voor de oude Wajong. Voor
een groot deel van deze aanvragen geldt dat ze dit jaar tot een
beschikking leiden. Tot en met augustus gaf UWV in totaal 7.700
beschikkingen af op basis van de oude Wajong.
In de eerste acht maanden van 2010 gingen 1.800 Wajongers aan het werk,
waarvan 1.000 met een dienstverband van twaalf maanden of meer. UWV
heeft dit jaar dertig regionale werkgeversservicepunten Wajong
ingericht waar werkgevers terecht kunnen met vragen over de Wajong.
Vanuit de servicepunten worden ook afspraken gemaakt met grote
werkgevers over het aan het werk helpen van jonggehandicapten.
Klanttevredenheid gestegen
De klanttevredenheid onder werknemers en uitkeringsgerechtigden is in
de eerste acht maanden van dit jaar gestegen naar een 7,1. In 2009
waardeerden klanten de dienstverlening van UWV met een 6,9. De
waardering van werkgevers steeg dit jaar met tweetiende naar een 6,1.
UWV ontving tot nu toe dit jaar 7.000 klachten, 300 minder dan in
dezelfde periode vorig jaar. UWV lost steeds meer klachten direct op
met klanten. Het in gang zetten van een formele klachtprocedure kan dan
worden vermeden.