UWV


UWV begeleidt fors meer werkzoekenden naar werk

28 oktober 2010

UWV heeft in de eerste acht maanden van dit jaar bijna 220.000 mensen naar een baan begeleid, ruim 35 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd steeg de klanttevredenheid. Dit staat in het Achtmaandenverslag dat UWV aan minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft gestuurd. Uit het verslag blijkt ook dat in de eerste acht maanden van dit jaar 1.800 jonggehandicapten een baan vonden.

Ondanks het nog broze herstel op de arbeidsmarkt heeft UWV veel meer werkzoekenden naar werk begeleid dan vorig jaar. Tot en met augustus dit jaar vonden 212.400 werkzoekenden en 5.700 arbeidsongeschikten een baan. Dit is aanzienlijk meer dan in dezelfde periode vorig jaar toen 160.000 mensen werk vonden. Mede door extra inspanningen van UWV en gemeenten om de jeugdwerkloosheid te bestrijden, vonden 49.000 jongeren werk, waarvan 35.500 met een WW- uitkering. Via de mobiliteitscentra konden tot nu toe dit jaar 7.700 mensen van werk naar werk worden begeleid, zonder dat zij een beroep hoefden te doen op een uitkering.

Participatieplan voor Wajongers
Op 1 januari 2010 werd de nieuwe Wet Wajong van kracht. Uitgangspunt van de regeling zijn de participatiemogelijkheden van jonggehandicapten. In de eerste acht maanden van dit jaar gaf UWV 8.200 beschikkingen af voor de nieuwe Wajong. Bij zestig procent werd de aanvraag toegekend. Voor het merendeel van de toekenningen geldt dat UWV samen met de Wajonger een participatieplan opstelt. Een klein deel van de beoordeelden is volledig en duurzaam arbeidsongeschikt. Eind 2009 zijn daarnaast veel aanvragen ingediend voor de oude Wajong. Voor een groot deel van deze aanvragen geldt dat ze dit jaar tot een beschikking leiden. Tot en met augustus gaf UWV in totaal 7.700 beschikkingen af op basis van de oude Wajong.

In de eerste acht maanden van 2010 gingen 1.800 Wajongers aan het werk, waarvan 1.000 met een dienstverband van twaalf maanden of meer. UWV heeft dit jaar dertig regionale werkgeversservicepunten Wajong ingericht waar werkgevers terecht kunnen met vragen over de Wajong. Vanuit de servicepunten worden ook afspraken gemaakt met grote werkgevers over het aan het werk helpen van jonggehandicapten.

Klanttevredenheid gestegen
De klanttevredenheid onder werknemers en uitkeringsgerechtigden is in de eerste acht maanden van dit jaar gestegen naar een 7,1. In 2009 waardeerden klanten de dienstverlening van UWV met een 6,9. De waardering van werkgevers steeg dit jaar met tweetiende naar een 6,1. UWV ontving tot nu toe dit jaar 7.000 klachten, 300 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. UWV lost steeds meer klachten direct op met klanten. Het in gang zetten van een formele klachtprocedure kan dan worden vermeden.