Gemeente Zoetermeer

Gemeentelijke gebouwen per 2011 in één hand

De gemeente Zoetermeer is eigenaar en beheerder van ongeveer 270 panden. Het gaat om scholen, wijkgebouwen, parkeergarages, het museum, ateliers en het Stadhuis. Maar ook om gebouwen die de gemeente koopt om te slopen of herontwikkelen.
Het eigendom en het beheer van al die gebouwen wordt vanaf 1 januari 2011 ondergebracht op een centrale plek binnen de gemeente, in het Vastgoedbedrijf. Dit heeft het college van burgemeester en wethouders op 26 oktober 2010 besloten. Het Vastgoedbedrijf wordt binnen de gemeente het enige aanspreekpunt waar huurders met huisvestingvragen terecht kunnen. Nu is dat nog versnipperd over de organisatie. Met het vastgoedbedrijf komt er meer inzicht in de beschikbare ruimtes. Verder komt er een betere afstemming met de markt en het gemeentebeleid.

Waarom een Vastgoedbedrijf
Het Vastgoedbedrijf kan sneller en adequater op nieuwe huisvestingsvragen reageren. Er komt een beter overzicht van al het vastgoed dat in bezit is van de gemeente. En de gemeente wordt een gelijkwaardige partner voor de snel professionaliserende vastgoedontwikkelaars, beleggers en woningcorporaties.

Efficiencyvoordelen
Met de oprichting van het Vastgoedbedrijf kan de gemeente kosten besparen, bijvoorbeeld door inkoopvoordelen. Ook wordt er bij de oprichting kritisch gekeken naar het benodigde personeel. Het gemeentelijk vastgoed heeft een verzekerde waarde van in totaal ongeveer 420 miljoen euro. De meeste panden worden kostprijsdekkend verhuurd. De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud. Grotendeels wordt dit onderhoud uitbesteed.