Gemeentelijke gebouwen per 2011 in één hand
De gemeente Zoetermeer is eigenaar en beheerder van ongeveer 270
panden. Het gaat om scholen, wijkgebouwen, parkeergarages, het museum,
ateliers en het Stadhuis. Maar ook om gebouwen die de gemeente koopt om
te slopen of herontwikkelen.
Het eigendom en het beheer van al die gebouwen wordt vanaf 1 januari
2011 ondergebracht op een centrale plek binnen de gemeente, in het
Vastgoedbedrijf. Dit heeft het college van burgemeester en wethouders
op 26 oktober 2010 besloten. Het Vastgoedbedrijf wordt binnen de
gemeente het enige aanspreekpunt waar huurders met huisvestingvragen
terecht kunnen. Nu is dat nog versnipperd over de organisatie. Met het
vastgoedbedrijf komt er meer inzicht in de beschikbare ruimtes. Verder
komt er een betere afstemming met de markt en het gemeentebeleid.
Waarom een Vastgoedbedrijf
Het Vastgoedbedrijf kan sneller en adequater op nieuwe
huisvestingsvragen reageren. Er komt een beter overzicht van al het
vastgoed dat in bezit is van de gemeente. En de gemeente wordt een
gelijkwaardige partner voor de snel professionaliserende
vastgoedontwikkelaars, beleggers en woningcorporaties.
Efficiencyvoordelen
Met de oprichting van het Vastgoedbedrijf kan de gemeente kosten
besparen, bijvoorbeeld door inkoopvoordelen. Ook wordt er bij de
oprichting kritisch gekeken naar het benodigde personeel. Het
gemeentelijk vastgoed heeft een verzekerde waarde van in totaal
ongeveer 420 miljoen euro. De meeste panden worden kostprijsdekkend
verhuurd. De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud.
Grotendeels wordt dit onderhoud uitbesteed.
Gemeente Zoetermeer