Radboud Universiteit Nijmegen

Zeven Radboud-onderzoekers krijgen Vidi-subsidie

Datum bericht: 28 oktober 2010

Zeven onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Vidi-subsidie. Zij ontvangen ieder 800.000 euro om te besteden aan hun onderzoek.

Dr. Brigitte Adriaensen van de afdeling Romaanse Talen en Culturen, Institute for Historical, Literary and Cultural Studies van de Radboud Universiteit Nijmegen, gaat onderzoek doen naar hoe ironie zich in de hedendaagse Latijns-Amerikaanse roman tot geweld verhoudt. Daarbij staan de kritische, therapeutische en provocerende functies van ironie
- toch een indirecte manier van zich uitdrukken - centraal.

Om de boodschap over te brengen moeten sprekers de aandacht van de luisteraar richten op de meeste informatieve woorden in een zin. In veel talen wordt prosodie (toonhoogte, duur, het indelen van een zin in kleine eenheden) hiervoor gebruikt, maar op uiteenlopende manieren.

Dr. Aoju Chen, Taalwetenschapper bij het Centre for Language Studies van de Radboud Universiteit Nijmegen en het Max Planck Institute for Psycholinguistics, gaat onderzoeken hoe kinderen het specifieke gebruik van prosodie in hun moedertaal - Chen onderzoekt het voor het Chinees, Koreaans, Zweeds en Nederlands - aanleren. Spelen individuele verschillen tussen kinderen daarin nog een rol?

Dr. Judith Homberg van de afdeling Cognitieve Neuroscience (UMC St Radboud) en het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour van de Radboud Universiteit Nijmegen, zal de Vidi-subsidie gebruiken om nieuwe inzichten te vergaren in de (epigenetische) mechanismen die ten grondslag liggen aan de negatieve (depressie) en positieve (verbeterd leervermogen) gevolgen van interacties tussen genen en omgeving.

Dr. Esther Janse, taalwetenschapper bij het Centre for Language Studies van de Radboud Universiteit Nijmegen en het Max Planck Institute for Psycholinguistics, gaat onderzoeken wat iemand tot een goed luisteraar maakt. Welke individuele kenmerken voorspellen iemands capaciteit om spraak te kunnen verstaan en begrijpen onder verschillende luisteromstandigheden?

Dr. Joost Martens van de afdeling Moleculaire biologie en het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Molecular Life Sciences (NCMLS) van de Radboud Universiteit Nijmegen gaat fundamenteel onderzoek doen naar de rol van DNA-bindende eiwitten bij het vormen van verschillende celtypen in bloed. Dit onderzoek zal meer inzicht geven in de normale bloedontwikkeling en in het ontstaan van leukemie.

Dr. Bas van de Meerakker (thans aan het Fritz-Haber-Institut in Berlijn) gaat aan het Institute for Molecules and Materials van de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoek doen naar interacties tussen afzonderlijke moleculen. Een botsingsexperiment waarin moleculen op elkaar worden geschoten, is een van de meest fundamentele manieren om iets over moleculaire interacties te leren. Bas van de Meerakker gaat methoden ontwikkelen om de moleculen uiterst behoedzaam en gecontroleerd met elkaar te laten botsen. Hierdoor kunnen de intieme details van het kwantummechanische botsingsproces zichtbaar gemaakt worden.

Dr. Sebastiaan Overeem van de afdeling Neurologie (UMC St Radboud) en het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour van de Radboud Universiteit Nijmegen gaat met z'n Vidi-geld onderzoek doen naar het gunstige effect van power naps bij de ziekte van Parkinson. Na het slapen kunnen veel patiënten met deze ziekte een tijdje makkelijker bewegen. In het onderzoek wordt het mechanisme achter dit wonderlijke fenomeen bestudeerd.

Veni, vidi, vici
De Vidi-subsidie is onderdeel van het programma Vernieuwingsimpuls van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Dit programma richt zich met persoonsgebonden subsidievormen op verschillende fasen in de wetenschappelijke carrière van onderzoekers: Veni (pas gepromoveerd), Vidi (ervaren) en Vici (hoogleraarniveau). Vidi-subsidies worden toegekend aan onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren onderzoek op postdocniveau hebben verricht en daarbij hebben aangetoond vernieuwende ideeën te genereren en succesvol zelfstandig tot ontwikkeling te brengen. Onderzoekers worden met een Vidi in staat gesteld een eigen vernieuwende onderzoekslijn te ontwikkelen en zelf één of meer onderzoekers aan te stellen.