Gemeente Helmond


Helmond teststad nieuwe transportsystemen

Op 28 oktober werd in Helmond de aftrap gegeven voor een groot Europees vernieuwend project op het gebied van voertuigen en regelsystemen.

Helmond is al langer erkend als belangrijke teststad voor het houden van proeven met intelligente transportsystemen. Op 28 oktober was Helmond opnieuw het decor voor een Europese pilot. In de automotivestad werd de aftrap gegeven voor een groot Europees vernieuwend project op het gebied van voertuigen en regelsystemen. Het doel van het project is het energieverbruik van vrachtverkeer in steden met zon 25% te verminderen.

Freilot

Het project, dat FREILOT heet, wordt uitgevoerd samen met de steden Lyon (Frankrijk), Bilbao (Spanje) en Krakow (Polen) en wordt ondersteund door de Europese commissie. De gemeente Helmond is samen met Van den Broek Logistics Helmond en Peek Traffic een toonaangevende partner in het project. Om het energieverbruik terug te dringen, wordt gebruik gemaakt van apparaten langs de weg en in vrachtautos die met elkaar communiceren. Het testtraject loopt over de N270: Kasteel Traverse, Europaweg en Deurneseweg. Dagelijks rijden er zon 30.000 voertuigen over dit traject, waarvan zon 2000 vrachtautos.

Voordelen

De techniek van de intelligente transport systemen (ITS) wordt toegepast om op vier gebieden voordeel te halen. Deze voordelen zijn:
1. Betere doorstroming. Apparaten in verkeerslichten herkennen een vrachtwagen met een freilot-apparaat, waardoor de vrachtauto prioriteit krijgt bij de verkeerslichten en er een betere doorstroming ontstaat.

2. Energiezuinig rijden. Een apparaat in de vrachtauto adviseert de chauffeur over de snelheid en geeft aan wanneer hij het moet op- of terugschakelen om zo energiezuinig te rijden. (bij het Freilot-project wordt gewerkt met Volvo en Renault vrachtautos).
3. Vergroten veiligheid door snelheidsbeperking. Via een signaal naar de vrachtauto wordt de snelheid die kan worden gereden beperkt, waardoor de maximum snelheid niet kan worden overschreden.
4. Op afstand reserveren van parkeerplaats voor laden en lossen. Met het systeem kan een chauffeur op afstand een parkeerplaats reserveren, waardoor hij in de drukke stad direct een goed parkeerplaats heeft en er snel kan worden geladen of gelost. Dit spaart kostbare tijd.

Het systeem dat met het Freilot-project wordt getest, kan dus zowel voor de transportsector als voor de gemeenten voordelen opleveren. Eind 2011 loopt het project af. Dan wordt bekeken hoe groot de voordelen zijn en wat de overige resultaten zijn.

Een impressie van de kick-off

Fotoreportage: Jan van de Laar - Fotografie.

Systemen introduceren

Projectcoördinator is de heer Zeljko Jeftic van ERTICO: Ons doel is niet om nog meer testcircuits te creëren, maar we willen intelligente transportsystemen introduceren bij de transportwereld, de hulpdiensten, steden en andere belanghebbenden om hen de voordelen ervan te laten zien.

Live-demonstraties

Om goed inzicht te krijgen hoe deze systemen werken, zijn er onder andere live-demonstraties gegeven op de locatie van Van den Broek Logistics uit Helmond. Daar stonden enkele vrachtwagens van hen en stond ook een voertuig van de Helmondse brandweer. Ook kon men dankzij Volvo plaatsnemen in een simulator. Ook het Ambulancevervoer uit Helmond neemt deel aan het project, zodat ook zij, samen met de brandweer, de voordelen van het FREILOT systeem kunnen gebruiken als snelheid geboden is en elke seconde telt.