Gemeente Helmond
Helmond teststad nieuwe transportsystemen
Op 28 oktober werd in Helmond de aftrap gegeven voor een groot Europees
vernieuwend project op het gebied van voertuigen en regelsystemen.
Helmond is al langer erkend als belangrijke teststad voor het houden
van proeven met intelligente transportsystemen. Op 28 oktober was
Helmond opnieuw het decor voor een Europese pilot. In de automotivestad
werd de aftrap gegeven voor een groot Europees vernieuwend project op
het gebied van voertuigen en regelsystemen. Het doel van het project is
het energieverbruik van vrachtverkeer in steden met zon 25% te
verminderen.
Freilot
Het project, dat FREILOT heet, wordt uitgevoerd samen met de steden
Lyon (Frankrijk), Bilbao (Spanje) en Krakow (Polen) en wordt
ondersteund door de Europese commissie. De gemeente Helmond is samen
met Van den Broek Logistics Helmond en Peek Traffic een toonaangevende
partner in het project. Om het energieverbruik terug te dringen, wordt
gebruik gemaakt van apparaten langs de weg en in vrachtautos die met
elkaar communiceren. Het testtraject loopt over de N270: Kasteel
Traverse, Europaweg en Deurneseweg. Dagelijks rijden er zon 30.000
voertuigen over dit traject, waarvan zon 2000 vrachtautos.
Voordelen
De techniek van de intelligente transport systemen (ITS) wordt
toegepast om op vier gebieden voordeel te halen. Deze voordelen zijn:
1. Betere doorstroming. Apparaten in verkeerslichten herkennen een
vrachtwagen met een freilot-apparaat, waardoor de vrachtauto
prioriteit krijgt bij de verkeerslichten en er een betere
doorstroming ontstaat.
2. Energiezuinig rijden. Een apparaat in de vrachtauto adviseert de
chauffeur over de snelheid en geeft aan wanneer hij het moet op- of
terugschakelen om zo energiezuinig te rijden. (bij het
Freilot-project wordt gewerkt met Volvo en Renault vrachtautos).
3. Vergroten veiligheid door snelheidsbeperking. Via een signaal naar
de vrachtauto wordt de snelheid die kan worden gereden beperkt,
waardoor de maximum snelheid niet kan worden overschreden.
4. Op afstand reserveren van parkeerplaats voor laden en lossen. Met
het systeem kan een chauffeur op afstand een parkeerplaats
reserveren, waardoor hij in de drukke stad direct een goed
parkeerplaats heeft en er snel kan worden geladen of gelost. Dit
spaart kostbare tijd.
Het systeem dat met het Freilot-project wordt getest, kan dus zowel
voor de transportsector als voor de gemeenten voordelen opleveren. Eind
2011 loopt het project af. Dan wordt bekeken hoe groot de voordelen
zijn en wat de overige resultaten zijn.
Een impressie van de kick-off
Fotoreportage: Jan van de Laar - Fotografie.
Systemen introduceren
Projectcoördinator is de heer Zeljko Jeftic van ERTICO: Ons doel is
niet om nog meer testcircuits te creëren, maar we willen intelligente
transportsystemen introduceren bij de transportwereld, de hulpdiensten,
steden en andere belanghebbenden om hen de voordelen ervan te laten
zien.
Live-demonstraties
Om goed inzicht te krijgen hoe deze systemen werken, zijn er onder
andere live-demonstraties gegeven op de locatie van Van den Broek
Logistics uit Helmond. Daar stonden enkele vrachtwagens van hen en
stond ook een voertuig van de Helmondse brandweer. Ook kon men dankzij
Volvo plaatsnemen in een simulator. Ook het Ambulancevervoer uit
Helmond neemt deel aan het project, zodat ook zij, samen met de
brandweer, de voordelen van het FREILOT systeem kunnen gebruiken als
snelheid geboden is en elke seconde telt.