Gemeente Haaren


Persbericht over de ontwikkelingen rondom de firma Vugts

afbeelding nieuwsbericht

Op 28 oktober stuurden we het volgende persbericht aan de regionale media.

Dit persbericht bevat twee berichten:

a. De feiten rondom de handhaving aan de Kovelsweg nr 5 in Haaren.

b. Antwoorden op vragen van inwoners.

A. DE FEITEN RONDOM DE HANDHAVING AAN DE KOVELSWEG NR 5 IN HAAREN.

Verzoek
De gemeente ontving een verzoek tot handhaving over het komen te vervallen van de milieuvergunning voor de inrichting Kovelsweg 5 in Haaren op grond van artikel 8.18 van de Wet milieubeheer. Er werd gevraagd om handhavend op te treden door de inrichting direct te sluiten, omdat die niet in werking zou zijn geweest op 17 mei 2010, waardoor de verleende milieuvergunning zou vervallen.

Besluit
Op 18 mei 2010 vond een controle plaats aan de Kovelsweg 5 om na te gaan of het bedrijf in werking was. Deze controledatum werd in overleg met actiegroep `Megastallen Nee!' overeengekomen. Na een grondige controle is de conclusie van de gemeente dat de inrichting op basis van de milieuvergunning, met uitzondering van de spuitplaats, in werking is getreden. Zolang geen voldoende feitelijk tegenbewijs wordt geleverd dat het bedrijf op 17 mei 2010 niet in werking was, kan de gemeente niet anders concluderen. Het college van B&W heeft vervolgens besloten het verzoek af te wijzen, omdat zij van oordeel is dat het bedrijf aan de Kovelsweg 5 binnen 3 jaar na het onherroepelijk worden van de vergunning is opgericht en ook in werking is. Tegen dit besluit is door verzoekers bezwaar ingediend en tevens verzocht om een voorlopige voorziening bij de Raad van State.

Uitspraak
Op 21 oktober 2010 heeft de voorzitter van de Raad van State uitspraak gedaan op het verzoek om het treffen van een voorlopige voorziening. Deze uitspraak houdt het volgende in: het bovengenoemde besluit van de gemeente -het afwijzen van het verzoek om handhaving- wordt geschorst.

Wat betekent dit?
De schorsing heeft praktisch gezien geen consequenties totdat de gemeente een nieuw besluit heeft genomen. Totdat het nieuwe besluit is genomen is er geen verplichting voor de gemeente om al dan niet te gaan handhaven.

Verder geeft de Raad van State aan dat het bedrijf op een aantal punten niet in overeenstemming is met de huidige milieuvergunning. De gemeente moet maatregelen treffen tegen het handelen in afwijking van deze milieuvergunning. Momenteel lopen er sinds enkele maanden twee handhavingsprocedures. Eén gericht tegen het in afwijking bouwen van de bouwvergunning en één tegen het in afwijking handelen van de milieuvergunning.

B. ANTWOORDEN OP VRAGEN VAN INWONERS.

In de afgelopen periode bereikten ons veelvuldig signalen over de ontwikkelingen rondom de firma Vugts uit Haaren. Wij als gemeente willen graag onjuistheden corrigeren en de feiten delen. Wij vroegen daarom aan vijf inwoners om de vragen die hen het meest bezig hielden over dit onderwerp, op papier te zetten. We pretenderen niet om met de antwoorden op die vragen alle zorgen en onrust weg te nemen, maar we hopen dat ze meer duidelijkheid geven.

ALGEMEEN


1. Het idee leeft dat de firma Vugts een voorkeurspositie inneemt bij de gemeente. Is de gemeente bang voor iemand die zoveel 'macht' heeft en een batterij aan advocaten achter zich heeft staan? Nee, er is geen sprake van een voorkeursbehandeling. De gemeente benadert burgers en bedrijven allemaal op basis van de bestaande wet- en regelgeving. En dat betekent dat iedereen op dezelfde manier behandeld wordt.


2. Hoeveel geld is de gemeente op jaarbasis kwijt aan alle perikelen rondom de firma Vugts (zaken, rechtzaken, vergunningen e.d)? Dat wisselt sterk per jaar. Feit is zeker dat het de gemeente veel tijd kost. Er staan ook wel wat inkomsten tegenover, in de vorm van leges.


3. Hoe komt het dat het er op lijkt, dat de gemeente de firma Vugts ondersteunt en anderen, waaronder het comité, voordurend buiten spel lijkt te zetten?
De schijn wordt gewekt dat de firma Vugts meer ondersteuning krijgt van de gemeente dan anderen. Echter, zoals bij het antwoord op vraag 1 al gemeld, is dat niet zo en zijn de beweringen daarover niet op feiten gebaseerd.
Het comité heeft voor een belangrijk deel zichzelf buitenspel gezet, door eigendommen te verkopen aan de firma Vugts.


4. Veel inwoners worden getroffen door de bedrijfsvoering van Vugts. Denk daarbij aan stank, verkeer, uitzicht, aantasting landschap, respectloos omgaan met omgeving, verrommeling van het landschap. Wat wordt hier tegen gedaan?
De gemeente reageert hierop net zoals bij iedere andere inwoner of ondernemer: de afgesproken gemeentelijke regels moeten worden nageleefd.


5. Het lijkt alsof de firma Vugts voortdurend balanceert tussen wat mag en wat niet mag. De grens van wat mag lijkt daarbij regelmatig overschreden te worden. Kan Vugts niet harder gecontroleerd en aangepakt worden?
De gemeente blijft toetsen aan wet- en regelgeving, ook bij het doen en laten van de frima Vugts.


6. Alles wijst er op dat er andere belangen zijn, die wij als inwoners niet zien. Klopt dat?
De gemeente heeft geen andere belangen dat de gemeentelijke belangen, die -zoals het hoort- openbaar zijn voor iedereen.


7. De inwoners hebben een gevoel van onmacht tegen alle ontwikkelingen.
Dat gevoel heeft de gemeente ook wel eens, maar wij moeten ons houden aan de afgesproken regels. Vaak leidt dat tot positieve ontwikkelingen, maar soms geeft het ook een gevoel van onmacht. Bijvoorbeeld als iemand iets realiseert wat wettelijk toegestaan en correct is, maar eigenlijk niet past binnen onze dorpen.


8. Mag Vugts alles?

De firma Vugts mag, net als iedere andere landgenoot, alles wat binnen de regelgeving van dit land past.

HOLSTRAAT / KOVELSWEG


1. Wat heeft een dergelijk bedrijf aan toegevoegde waarde voor onze gemeente?
Haaren is een agrarische gemeente. Intensieve veehouderijen dragen bij aan een gezonde agrarische- en hiermee ook economische sector. De agrarische sector is samen met de zorgsector de economische drager van de Gemeente Haaren. De agrarische sector neemt eenderde van de 850 vestigingen die Haaren kent voor zijn rekening. Haaren beschikt over meer vestigingen en banen in de landbouw dan vergelijkbare gemeenten.


2. Voldoet het bedrijf aan alle wet en regelgeving? Op de Kovelsweg 5 in Haaren is een milieuvergunning aanwezig. Alleen het gekozen stalsysteem wijkt af van de vergunde situatie. Dit nieuw gekozen stalsysteem is wel vergunbaar. Door Vugts is hiervoor nog geen aangepaste vergunningsaanvraag ingediend.


3. Is er nog een kans dat de megastallen er komen op de Kovelsweg nu van twee bezwaarmakers de boerderijen zijn gekocht? Vugts heeft bouwvergunningen aangevraagd voor stallen aan de Holstraat 2 en Kovelsweg 5 in Haaren. Deze bouwvergunningen zijn toen geweigerd omdat het nieuwe bestemmingsplan nog niet in werking was (en is) getreden. Tegen deze weigering is door Vugts bezwaar gemaakt. De gemeente heeft besloten dit bezwaarschrift af te wijzen. Tegen dit besluit heeft Vugts beroep ingesteld. Er kan in de huidige situatie dus niet gebouwd worden zoals Vugts wenst, tenzij de rechter hier anders over oordeelt. Daarnaast heeft de gemeenteraad besloten om een bestemmingsplan voor te bereiden om de uitbreiding van de Kovelsweg 5 en Holstraat 2 in Haaren te beperken van respectievelijk 2,5 ha en 2,2 ha tot twee keer 1,5 hectare. Hierdoor voorkomt de gemeente dat er een bouwvergunning moet worden verleend voor meer bebouwing.


4. Waarom is er geen milieueffectrapportage noodzakelijk bij zo'n groot plan, waarbij zoveel verkeersbewegingen gaan/zijn ontstaan? Iedere ontwikkeling moet voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Dus ook aan de regels over verkeersbewegingen en geluid. Dat moet ook wanneer er geen milieueffectrapportage nodig is. In de wet is bepaald voor welke activiteiten een milieueffectrapportage nodig is. Voor deze activiteiten is een uitgebreidere omschrijving nodig van de activiteiten en de toetsing hiervan aan de geldende wet- en regelgeving. Voor de geplande uitbreiding op de locatie Kovelsweg 5 is het op grond van de wet niet mogelijk een milieueffectrapportage te eisen.


5. Waarom ging de gemeente pas de dag ná de deadline van 17 mei 2010 controleren of er inderdaad varkens in de kooien zaten? Er is geen wet of regelgeving die bepaalt dat er een verplichting is om een bedrijf te controleren op de mogelijke vervaldag van een milieuvergunning. In onze gemeente is er ook geen beleid dat op de vervaldag van een milieuvergunning wordt gecontroleerd. Op 6 mei 2010 vond een gesprek plaats met het comité tegen de Megastallen. In dit overleg is afgesproken dat de gemeente op 18 mei 2010 controleert of het bedrijf in werking is getreden. Dit is gebeurd.

RUITING / PROVINCIE


1. Wat gebeurt er op de Ruiting? Komt er een landgoed? Welke rol heeft de provincie daarin?
Op dit moment wordt er in heel Brabant gewerkt aan het realiseren van ecologische verbindingszones oftewel aan het verbinden van verschillende natuurgebieden om de eenheden natuur te vergroten. In onze gemeente is onder andere een robuuste verbindingszone langs de Essche Stroom gepland. Het waterschap is trekker van dit project om hier deze robuuste verbindingszone te realiseren. Dit doen zij door in samenwerking met provincie, gemeenten, grondeigenaren en -gebruikers en natuurorganisaties de omgeving van de Essche Stroom natuurlijker in te richten. Ook het bedrijf van Vugts aan De Ruiting ligt in dit gebied. Door op deze bedrijfslocatie en daarbij horende landbouwgronden natuur te ontwikkelen, is het mogelijk om de natuur langs de Essche Stroom te koppelen aan het natuurgebied Het Helvoirts Broek. Hiermee wordt een grote natuurdoelstelling gerealiseerd. Dit is alleen te bereiken in samenwerking met Vugts. De provincie heeft daarom in 2009 een overeenkomst met de heer Vugts gesloten. Hierin is onder andere afgesproken dat de provincie het bedrijf van Vugts aan de Ruiting koopt en dat Vugts hier de bedrijfsbebouwing sloopt. Er is in de overeenkomst opgenomen dat deze locatie hierna door Vugts wordt teruggekocht en dat hij zorgt voor de natuurontwikkeling op deze locatie. In de overeenkomst geeft de provincie aan dat Vugts de mogelijkheid heeft om voor dit gebied een plan voor te bereiden om een landgoed te realiseren. Dit zijn een aantal grote woningen gelegen in een natuurgebied dat voor een groot deel openbaar toegankelijk is. Het uitgewerkte plan wordt voorgelegd aan de gemeente en hierna wordt het besluit genomen of de gemeente wel of niet meewerkt aan de ontwikkeling van een landgoed op deze locatie.


2. Waarom werken gemeente en provincie niet meer samen? De provincie koos ervoor om een overeenkomst met Vugts te sluiten, zonder dat de gemeente van de inhoud op de hoogte is. Dit betekent niet dat er verder geen samenwerking plaatsvindt tussen de provincie en gemeente.


3. Mag Vugts de stallen aan Kovelsweg en Holstraat bouwen omdat zijn huidige bedrijf verkocht is aan de provincie?
Er is geen koppeling tussen de verkoop van het bedrijf aan de Ruiting in Haaren en de bouw van de stallen aan de Kovelsweg en Holstraat. Op 9 juli 2009, toen het bestemmingsplan "Buitengebied" met daarin de uitbreiding van de agrarische bedrijfslocaties aan de Kovelsweg en Holstraat is vastgesteld, gold het reconstructieplan "De Meierij". De bepalingen van dit plan zijn overgenomen in het bestemmingsplan. In dit reconstructieplan is onder andere vastgelegd in welke gebieden intensieve veehouderijen, zoals een varkenshouderij, niet verder mogen uitbreiden en in welke gebieden wel. De Kovelsweg en Holstraat zijn gelegen in verwevingsgebied. Hier kan een intensieve veehouderij uitbreiden als er sprake is van een duurzame locatie. Dit is een bestaande agrarische locatie met een zodanige ligging dat het zowel vanuit milieuoogpunt (ammoniak, stank etc.) als vanuit ruimtelijk oogpunt (natuur, landschap etc.) verantwoord is om de locatie uit te breiden. Vugts heeft hiervoor de benodigde onderzoeken laten uitvoeren en hier kwam uit dat op de locaties Kovelsweg 5 en Holstraat 2 in Haaren sprake is van een duurzame locatie. Er is in de hele provincie Noord-Brabant veel discussie ontstaan over de uitbreidingsmogelijkheden voor intensieve veehouderijen op grond van het reconstructieplan. De provincie heeft daarom vanaf 1 juni 2010 haar beleid voor intensieve veehouderijen aangepast, zodat er vanaf nu minder grootschalige uitbreidingen mogelijk zijn. Op dat moment was het Haarense bestemmingsplan "Buitengebied" al vastgesteld door de gemeenteraad. Dit plan kan dus niet meer door de gemeenteraad worden aangepast. Wel kan er voor deze locaties een nieuw bestemmingsplan worden gemaakt, waarin de uitbreidingsmogelijkheden voor deze twee locaties weer worden ingeperkt. Hier is de gemeente op dit moment mee bezig.