Toezichtsactie registratieplicht bij 15 internetleveranciers in de
hotelbranche
* Publicatiedatum 28-10-2010
* Soort Pers- en nieuwsberichten
Den Haag, 28 oktober 2010. OPTA heeft onderzocht of vijftien bedrijven
die internetdiensten leveren in de hotelbranche verplicht zijn tot
registratie bij OPTA. OPTA is dit onderzoek gestart naar aanleiding van
een klacht over concurrentievervalsing van een bedrijf dat volgens
eigen zeggen soortgelijke diensten levert, en zich wel bij OPTA heeft
moeten registreren. Naar aanleiding van deze klacht heeft OPTA
onderzocht of de genoemde partijen zogeheten aanbieders van openbare
elektronische communicatiediensten en/of -netwerken zijn en zich daarom
bij OPTA zouden moeten registreren. Aan de registratie is een eenmalige
vergoeding van 250 euro verbonden.
Resultaat toezichtsactie
Onder de vijftien partijen die OPTA heeft aangeschreven, bevinden zich
zes hotels en congrescentra. Sinds 2003 hanteert OPTA het uitgangspunt
dat horeca-ondernemers die slechts hun eigen gasten (bijvoorbeeld via
een WiFi-netwerk) toegang tot internet willen bieden zich over het
algemeen niet hoeven te registreren bij OPTA. De vraag was of deze
hotels mogelijk méér deden dan alleen het bieden van internet aan hun
eigen gasten. Dankzij de door hen aangeleverde informatie is gebleken
dat zij alleen internetdiensten aan hun eigen klanten leveren en zich
daarom niet bij OPTA hoeven te registreren. Zes partijen leveren en
installeren (of adviseren over) apparatuur bij hotels of andere
instellingen en leveren zelf geen openbare communicatiediensten. Daarom
hoeven ook deze bedrijven zich niet te registreren. De laatste drie
partijen bieden internetdiensten aan hotels of andere instellingen en
komen daarom mogelijk in aanmerking voor registratie. OPTA heeft deze
bedrijven daarom om aanvullende informatie gevraagd. De betrokken
ondernemingen zijn inmiddels door OPTA op de hoogte gesteld over de
uitkomst van de toezichtsactie.
Waarom de registratieplicht?
OPTA houdt een register bij van bedrijven die openbare elektronische
communicatiediensten en -netwerken aanbieden. Dit register helpt drie
toezichthouders bij het handhaven van de regels. OPTA gebruikt het
register voor het handhaven van consumentenbepalingen, Agentschap
Telecom gebruikt het register voor het handhaven van de
aftapverplichting en bewaarplicht en het Centraal Informatiepunt
Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) gebruikt deze informatie om
telefoonbedrijven of internetproviders te identificeren ten behoeve van
opsporings-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Openbare aanbieders
zijn verplicht zichzelf bij OPTA te melden. Niet alle aanbieders doen
dit. Daarom schrijft OPTA sinds 1998 jaarlijks tientallen partijen aan
waarvan zij het vermoeden heeft dat deze voor registratie in aanmerking
komen. OPTA kan alleen beoordelen of een partij ook daadwerkelijk
aanbieder is, als zij informatie krijgt over de wijze waarop een dienst
wordt aangeboden. Op dit moment hebben 603 bedrijven zich geregistreerd
bij OPTA.