Online adviseren is uitdaging voor webwinkels


Bobshop.nl speelt met adviesfilmpjes in op oriëntatiebehoefte

HARDERWIJK, 20101028 -- De manier waarop webwinkels advies verschaffen lijkt van doorslaggevend belang in het oriëntatieproces van de moderne consument. Bobshop.nl introduceert daarom korte animatiefilmpjes om consumenten nog beter te helpen om zelf de juiste keuze te maken bij aanschaf van consumentenelektronica.

Inspelen op oriëntatiebehoefte
De behoefte van de consument om bij aanschaf van een product zelf een productselectie te maken lijkt sterker dan ooit aanwezig. Uit recent onderzoek blijkt dat 75% procent van de consumenten het internet raadpleegt tijdens het oriëntatieproces. Daarbij worden diverse kanalen gebruikt voordat er een definitieve keuze wordt gemaakt.

Bobshop.nl speelt in op deze oriëntatiebehoefte door de introductie van adviesfilmpjes, waarmee de webwinkel zich wil onderscheiden de concurrentie.

Adviesfilmpjes
Door middel van geanimeerde filmpjes helpt het karakter Bob de consument met veel voorkomende vragen op Bobshop.nl. De eerste serie zal de meest gestelde vragen beantwoorden over het thema televisie. Denk hierbij aan het verschil tussen LCD, Plasma, LED en 3D TV. Een ander filmpje legt uit hoe de juiste kijkafstand kan worden bepaald.

"De onderscheidende kracht ligt in de manier waarop webwinkels consumenten online adviseren. De trend is ingezet door de vergelijkers. Kieskeurig toont bijvoorbeeld al enige tijd adviesfilmpjes. Wij integreren deze manier van adviseren nu op onze eigen manier in de webwinkel. Hiermee willen we Bobshop.nl nog sterker profileren als service provider in de online elektronica branche," aldus Henk Gankema, E-commerce manager bij Bobshop.nl

Bob staat voor service en advies en is daarmee het nieuwe gezicht van Bobshop. Bob maakt de consument wijzer op een begrijpelijke manier en beantwoordt vragen ook via de online chatfunctie. De filmpjes zijn tot stand gekomen in in exclusieve samenwerking met Funk-e .

*Zie tabel 1 in het onderzoeksverslag: E-marketer.com: Shoppers Take a Nonlinear Path to Purchase