Hoogsterente.nl: Banken duperen loyale spaarders


SINGAPORE, 20101029 -- Uit een inventarisatie van HoogsteRente.nl blijkt dat de grote banken in Nederland nog steeds een tweeslachtig spaarbeleid hanteren ten koste van hun loyale spaarders. Ze lokken spaarders met een hoge rente, maar zodra het geld is gestort, daalt de rente ver onder het gemiddelde. Sommige spaarders stelen voor honderden euro's per jaar uit hun eigen portemonnee en krijgen zelfs de inflatie niet gecompenseerd. De ASN bank heeft onlangs als eerste haar spaarbeleid klantvriendelijk gemaakt.

Volgens HoogsteRente.nl profiteren de groot banken, ING, ABN AMRO, Aegon, Friesland Bank nog steeds van het gewraakte `dakpannensysteem'. Met dit systeem lokken banken spaarders vaak met de hoogste rente waarna de banken de spaarrente stilzwijgend verlagen tot ver onder de marktrente in de hoop dat klanten dat niet door hebben.

Ondanks dat de banken minder lijken te lokken met hoge rentes, blijkt dat de grootbanken nog een groot aantal spaarrekeningen aanbieden met een te lage rente, zelfs tot 1%. Trouwe spaarders die al jaren gebruik maken van hun -toen aantrekkelijke- spaarrekening, worden gestraft voor hun loyaliteit. Zij lopen honderden euro's rente mis. Zij zijn vaak ingestapt zonder zich te realiseren dat deze rente, veelal systematisch en zonder de klanten hierop te attenderen, in stapjes zou worden verlaagd. De genoemde rentes zijn nauwelijks voldoende om inflatie en belasting te compenseren.

Top 5 laagste spaarrentes grootbanken



Uit het 'top 5' laagste spaarrente overzicht blijkt dat de spaarrentes gemiddeld;
* 32% lager zijn dan andere alternatieve spaarvormen die de bank voert;
* 44% lager zijn dan de hoogste duurzame spaarrente (zonder voorwaarden);
* 51% lager zijn dan de hoogste spaarrente die momenteel wordt aangeboden (zonder voorwaarden).

Zie ook www.hoogsterente.nl/uitgelicht/loyale-spaarder-dupe-van-spaarbeleid-grootbanken/

HoogsteRente.nl heeft uitgerekend dat loyale spaarders gemiddeld de helft van hun gespaarde rente mislopen. Banken doen intussen niets om klanten hier op te wijzen. Het spaarbeleid lijkt hier zelfs op gericht zijn. Zo schrijft ING in haar spaarbeleid; "Klanten die om advies vragen krijgen altijd het spaarproduct aangeboden dat het beste aan hun behoeften voldoet". Dat het transparanter en klantvriendelijker kan bewijst de ASN Bank.

ASN Bank neemt goede voorbeeld
De ASN Bank heeft als eerste bank haar spaarrekeningen en spaarbeleid tegen het licht gehouden. Men heeft de spaarrekeningen teruggebracht tot één vernieuwde spaarrekening met een hogere rente en zonder beperkende voorwaarden. Wat niet veranderd is de duurzame wijze waarop ASN Bank het spaargeld investeert. Of andere banken dit klantvriendelijkere spaarbeleid voorbeeld zullen volgen is nog onduidelijk. De SNS bank heeft een soortgelijke actie aangekondigd.

Over HoogsteRente.nl
HoogsteRente.nl wil met steun van de spaarders een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de financiële sector, zodat de banken in het belang van hun klanten en een duurzame rechtvaardige wereld opereren. HoogsteRente.nl wil met haar spaarvergelijkingssite de consument in staat stellen bewuster te kiezen voor de hoogste of een betere duurzamere rente en heeft hiervoor de ethiekscore geïntroduceerd.

De ethiekscore geeft aan hoe duurzaam het spaargeld wordt geïnvesteerd. De score is en gebaseerd op het gemiddelde van tien maatschappelijk belangrijke beleidsthema's die door de EerlijkeBankwijzer.nl zijn bepaald. De EerlijkeBankwijzer.nl is een initiatief van Oxfam Novib, Amnesty International, Milieudefensie, FNV Mondiaal en de Dierenbescherming.
HoogsteRente.nl draagt actief bij aan een betere wereld door 10% van de inkomsten te doneren aan het Wereld Natuur Fonds.

HoogsteRente.nl Betere Rente. Betere Wereld.