Vrije Universiteit Amsterdam Vrije Universiteit Amsterdam Meer perspectief

28 oktober 2010

Nederland officieel internationaal lid van het NASA Lunar Science Institute

In het NASA Lunar Science Institute (NLSI) bundelt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie de expertise en kennis van de meest toonaangevende maanwetenschappers ter wereld. Slechts zes landen zijn officieel internationaal lid van NLSI, Nederland is daar sinds eind september één van. Lex Bouter, Rector Magnificus van de Vrije Universiteit Amsterdam, ondertekende toen de overeenkomst met NASA.

Nederlandse maanwetenschappers
VU-Aardwetenschapper Wim van Westrenen is coördinator van een team van ongeveer vijfentwintig Nederlandse maanwetenschappers. Dat team bestaat naast aardwetenschappers van de Vrije Universiteit, Universiteit Utrecht en de TU Delft ook uit radio-astronomen uit Nijmegen en Groningen. Vertegenwoordigers uit de Nederlandse ruimtevaartindustrie die zich bezig houden met het ontwerpen en bouwen van instrumenten voor toekomstige maanmissies zijn ook van de partij.

NLSI directeur
NLSI directeur dr. Yvonne Pendleton is "zeer verheugd" met het toetreden van dit gevarieerde team uit Nederland: "Ik heb mijn hele onderzoekscarrière samengewerkt met Nederlandse astronomen en ben erg onder de indruk van hun maanactiviteiten en die van de overige Nederlandse maanwetenschappers. We zien uit naar de bijdragen van het Nederlandse team en zullen samenwerkingsverbanden met de Amerikaanse NLSI teams zo veel mogelijk ondersteunen."

Radio-astronomisch onderzoek
Nederlandse maanwetenschappers doen verschillende onderzoeken naar de maan. De groep radio-astronomen wil zeer gevoelige astronomische metingen doen met LOFAR (LOw Frequency ARray / Lage Frequentie Telescoop) vanaf de achterzijde van de maan (dark side of the moon), omdat ze daar geen last hebben van aardse radiosignalen. Ook is men geïnteresseerd in het gebruik van de maan als 'spiegel' om onderzoek te doen naar hoogenergetische deeltjes die door de zon worden uitgestoten.

Aardwetenschappelijke onderzoek
Op de VU, in Utrecht en in Delft wordt op aardwetenschappelijke manieren onderzoek gedaan naar de maan. Wim van Westrenen voert bij de afdeling Petrologie (gesteentekunde) van de Vrije Universiteit experimentele gesteenteproeven uit, waarbij de omstandigheden van het inwendige van de Maan kunnen worden nagebootst. Ook publiceerde hij met zijn Groningse collega De Meijer een alternatieve hypothese voor de vorming van de maan. Sinds vorig jaar is Bernard Foing van de European Space Agency in de afdeling aangesteld als bijzonder hoogleraar om onderzoek te doen naar hoe de maan (en mars) gekoloniseerd kunnen worden. Meerdere teamleden zijn actief betrokken bij Europese plannen voor missies die robots op de maan willen zetten.

Internationale samenwerking
Dankzij het lidmaatschap worden uitwisseling van onderzoekers en onderzoeksgegevens van maanmissies met de Amerikaanse teams van het NLSI vergemakkelijkt. Een van de doelen is het opzetten van een formeel uitwisselingsprogramma waarbij Amerikaanse maanonderzoekers een deel van hun onderzoek verrichten aan Nederlandse universiteiten en vice versa.