Vlaming omarmt Halloween

28/10/2010 14:14

FUN BELGIUM NV

Vrijetijdsketen Fun merkte in zijn winkels toenemende belangstelling voor Halloweenverkleedkleren en Halloweendecoratie en toetste vervolgens vorige week via een online enquête bij zijn Vlaamse klanten hoe sterk ze met Halloween bezig zijn. Dat leverde opvallende cijfers op: 85% van de respondenten heeft Halloween speciaal aangekruist in de kalender, ruim 70% zorgt voor een speciale Halloweensfeer in huis en bijna 65% gaat in de winkels op zoek naar verkleedkledij. "De resultaten van de enquête bevestigen dat mensen in deze onzekere tijden elk ankerpunt dat voortspruit uit een diepgewortelde traditie graag aangrijpen om te feesten", zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun.

Slechts een minderheid laat Halloween onopgemerkt voorbij gaan

De online enquête geeft aan dat Halloween wel degelijk een belangrijke plaats heeft verworven op de kalender van het gemiddelde Vlaamse huisgezin: slechts 12% van de respondenten doet helemaal niets om Halloween te vieren. Bijna een kwart van de respondenten (23%) laat zich dit jaar voor het eerst verleiden om Halloween te vieren en bij 63% is het sinds de voorgaande jaren al een traditie geworden. "We dichten onze online enquête met een goede 500 respondenten uiteraard geen wetenschappelijke waarde toe", zegt Bart Coeman, "maar toch wijst ze op een duidelijk toenemende belangstelling voor Halloween." De algemene verwachting is trouwens dat die de komende jaren nog zal toenemen. Iets meer dan 18% van de respondenten geven bijvoorbeeld ook al aan dat hun kinderen echt van deur tot deur mogen gaan, zoals in de Verenigde Staten gebeurt. Een gebruik dat vroeger in onze contreien enkel voor Driekoningen was weggelegd. Slechts bij 11% van de respondenten gaat het vieren van Halloween niet verder dan enkele pompoenen voor de deur leggen. Voor 36% van de respondenten blijft het feest beperkt tot een gezellige huiselijke aangelegenheid in het eigen gezin, maar 33% geeft aan ook te zullen deelnemen aan een Halloweenwandeling in de buurt.

Het moet echt zijn

Fun peilde ook naar de producten die de consument voor Halloween in huis haalt. En ook uit de antwoorden op die vragen blijkt eenzelfde ontwikkeling: het Halloweenfeest wordt alsmaar belangrijker. Zo blijven theelichthouders voor 77% van de respondenten weliswaar het belangrijkste Halloweenproduct, maar 65% koopt ook al verkleedkledij en meer dan de helft (53%) creëert een Halloweensfeer met namaakspinnen. Ook skeletten (21%) en doodskoppen (18%) dragen in toenemende mate bij tot de Halloweensfeer, waarvoor in ruim 70% van de huishoudens speciaal wordt gezorgd. Van de respondenten besteden 45% één tot drie uur aan de voorbereiding van Halloween. Meer dan 16% trekt er zelfs al meer dan drie uur voor uit. "De resultaten zijn voor ons een bevestiging van een trend die leeft in de onderstroom van de samenleving", besluit Bart Coeman. "De consument kampt zich in onzekere tijden vast aan alles met traditie, van waar die ook afkomstig is. Tradities bieden houvast, zeker als ze gepaard gaan met de mogelijkheid om met het hele gezin te feesten."

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie. In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop. Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding. Fun heeft momenteel 32 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 85 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel