GroenLinks komt in actie voor OV Chipkaart speciaal voor ouderen

28/10/2010 22:24

Omroep MAX

In MAX-consumentenprogramma Meldpunt! aandacht voor problemen OV Chipkaart

Het consumentenprogramma Meldpunt! heeft de uitzending van 28 oktober jl. geheel gewijd aan de problemen met de OV Chipkaart. Het accent lag hierbij op de problemen waar vooral ouderen last van hebben: ontoegankelijke en onduidelijke informatie die vaak alleen via internet te verkrijgen is, ingewikkelde aanvraagprocedures en slechte klachtenafhandeling. Uit onderzoek onder het MAX Opinie Panel blijkt dat maar liefst 51 procent van de ondervraagden geen voordelen ziet in het gebruik van de OV Chipkaart.

TransLink Systems is speciaal opgericht door enkele grote vervoersbedrijven om het OV-chipkaartsysteem te realiseren. Directeur van Translink Systems, Gerben Nelemans heeft in Meldpunt! gereageerd op de specifieke problemen die ouderen ondervinden met de OV Chipkaart. Hij geeft aan dat er door alle betrokken partijen hard gewerkt wordt om de problemen die de reizigers ondervinden op te lossen.

Ook was Ineke van Gent, Tweede Kamerlid voor GroenLinks te gast: "De helft van de ouderen maakt geen gebruik van de korting waar zij recht op hebben. Zij vinden het te ingewikkeld en voelen sterke weerstand om al hun gegevens door te geven. Daarvan heeft het College Bescherming Persoonsgegevens al gezegd dat het helemaal niet mag."

Zij maakt zich hard voor een anonieme 'roze' OV Chipkaart, een kortingskaart speciaal voor 65-plussers. GroenLinks dient daartoe in de Tweede Kamer een motie in. Als het aan GroenLinks ligt is deze anonieme roze OV Chipkaart straks overal te koop, en wordt hierop automatisch de korting voor ouderen verrekend. Hiermee wordt een van de meest nijpende problemen rond de OV Chipkaart opgelost: het ingewikkelde en moeizame aanvraagproces van de persoonlijke OV Chipkaart.

MAX-directeur Jan Slagter is blij met het initiatief voor een speciale OV-chipkaart. "In ons consumentenprogramma besteden wij al vanaf het eerste uur aandacht aan de problemen met de OV Chipkaart. Duizenden reizigers worden hier dagelijks mee geconfronteerd en ouderen worden hierdoor nog extra hard getroffen. Tot op heden maakt de OV Chipkaart het openbaar vervoer ontoegankelijker, juist voor hen die daar in veel gevallen op aangewezen zijn. Wellicht lost deze kaart een aantal van de problemen op".





http://www.meldpunt.tv