Examen doen in de praktijk slaat aan in het vmbo-groen

29/10/2010 15:53

AOC Raad

Docenten, leidinggevenden en leerlingen zijn erg enthousiast over Groen Proeven, de Proeve van Bekwaamheid (PvB's) voor het vmbo-groen. Hierbij doen leerlingen examen in de praktijk, bijvoorbeeld bij een bedrijf of nagebootst op school. Leerlingen ervaren de proeven als 'echt', zijn meer gemotiveerd en vinden deze manier van examen doen prettiger. Docenten staan versteld van de capaciteiten die leerlingen laten zien. Dit blijkt uit het rapport van het WURKS I programma 'kwaliteit van competentiegericht beoordelen', dat is uitgevoerd door Judith Gulikers (ECS/Wageningen UR).

Het rapport is een verslag van een jaar van intensieve begeleiding en monitoring van de pilots van het project Groen Proeven van de AOC Raad. Veel docenten en leidinggevenden hebben hierin uitgesproken de Groen Proeven PvB's in de nabije toekomst zeker te willen opnemen als formeel schoolexamen in het Programma van Toetsing en afsluiting. De producten van Groen Proeven en de ondersteuning vanuit het project worden zeer gewaardeerd.

Belangrijkste positieve ervaringen zijn:


- leerlingen ervaren de PvB als 'echt' en zijn hierdoor meer gemotiveerd om hun best te doen. Leerlingen worden zich bewust van wat ze al kunnen (zonder het gevoel te hebben ervoor geleerd te hebben).


- Docenten voelen zich serieus genomen door ondersteuning vanuit het project en hun eigen leidinggevenden. Hierdoor is het merendeel ook tevreden over de uitvoerbaarheid van de PvB.


- Docenten zijn zeer verrast door het niveau van de leerlingen met betrekking tot professioneel gedrag, creativiteit, inzet en reflectievermogen.

Quotes:

"Ik vond het reflectiegesprek wel goed en ook wel leuk eigenlijk. Ik hoorde daar van alles waar ik van dacht: "Huh heb ik dat echt gedaan? . . .. Euh . . .. Waarom eigenlijk. Daar moest ik dan wel even over gaan nadenken" (GL-leerling).

"Zelfs een leerlinge die autistisch is en in onze ogen ook niet competent was in deze PvB, kon zelf zeggen: "Nee, het ging eigenlijk niet goed. Ik deed steeds weer de hoeveelheid grond in potten verkeerd! Dat is echt iets wat ik nog moet leren". Fantastisch als een kind dat zelf zegt. (docent over BB-leerling)

Alhoewel er discussie is over de mate waarin de Proeve van Bekwaamheid en het Centraal Schriftelijk Praktijkexamen (CSPE) in manier van beoordelen gelijk of juist zeer verschillend zijn, zijn alle docenten ervan overtuigd dat de Proeve van Bekwaamheid leerlingen beter voorbereidt op de CSPE's. Daarnaast vindt de grote meerderheid van alle betrokken docenten en leidinggevenden de Proeve van Bekwaamheid een grote verbetering in de voorbereiding en aansluiting op het mbo.

De belangrijkste kritische succesfactor voor een verdere inbedding van Groen Proeven is wel dat het onderwijs mee verandert en leerlingen mogelijkheden biedt om zelfstandig grotere realistische taken uit te voeren en competenties te laten zien. Naast de monitoring van wederom een aantal pilots door Judith Gulikers, wordt komend jaar in het vervolgonderzoek in kaart gebracht hoe de PvB's breder weggezet en ingebed kunnen worden in de scholen en hoe het onderwijs, de docenten, de leerlingen én het schoolbeleid veranderen door het gebruik van de Groen Proeven PvB's.





http://www.groenproeven.nl