Rijksoverheid
Datum 29 oktober 2010
Betreft Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Van Raak (SP),
nr.201OZ14982
Hierbij zend ik u de antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Van Raak
over de huur van privéjets door ministers. De vragen werden mij op 19 oktober
2010 toegezonden onder nummer 2010Z14982.
DE MINISTERPRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,
Mark Rutte
Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de ministerpresident, minister van
Algemene Zaken over de huur van privéjets door ministers (Ingezonden 19
oktober 2010)
1
Deelt u de mening dat ministers die 18 miljard euro willen bezuinigen ook
terughoudend moeten zijn met het huren van privéjets? 1)
Ingevolge het Besluit tot gebruik van het regeringsvliegtuig en luchtvaartuigen
van de krijgsmacht, kunnen leden van het kabinet enkel ter uitoefening van hun
functie gebruikmaken van het regeringsvliegtuig of van een luchtvaartuig van de
krijgsmacht. Alleen indien deze niet beschikbaar of niet geschikt zijn, kan een
luchtvaartuig op commerciële basis worden gehuurd, maar ook dat kan slechts ter
uitoefening van hun functie als lid van het kabinet. Uit het Besluit zelf volgt
derhalve terughoudendheid met betrekking tot commerciële inhuur.
2
Is het waar dat ministers in het vorige kabinet zich niet altijd hebben
gehouden aan de afspraak dat zij eerst gebruik moeten maken van het
regeringsvliegtuig of een vliegtuig van het ministerie van Defensie, en dat
eventuele huur van privéjets alleen mag plaatsvinden via de daarvoor
ingestelde luchtvaartcoördinator?
Zoals uit de verschillende besluiten die zijn genomen naar aanleiding van het
Wobverzoek van RTL Nieuws blijkt, zijn niet alle vluchten ingehuurd door
tussenkomst van de vluchtcoördinator. Het Besluit tot gebruik van het
regeringsvliegtuig en luchtvaartuigen van de krijgsmacht biedt die mogelijkheid
ook. Artikel 6 voorziet in een eenduidige procedure voor het aanvragen van een
vlucht. Hierbij is het uitgangspunt dat alle aanvragen schriftelijk worden ingediend
bij de vluchtcoördinator. De vluchtcoördinator zal indien nodig de aanvraag
doorsturen aan de Minister van Defensie. Artikel 10 van hetzelfde besluit maakt
mogelijk dat, evenals in het ingetrokken Besluit gebruik van het regeringsvliegtuig
en andere luchtvaartuigen in beheer bij het Rijk (dat tot 1 januari 2010 gold), in
bijzondere omstandigheden kan worden afgeweken van hetgeen in het besluit
wordt bepaald. De beslissing daartoe wordt genomen onder verantwoordelijkheid
van de desbetreffende bewindspersoon.
3
Bent u bereid uw ministers te wijzen op de geldende regels voor de huur
van privéjets en hen duidelijk te maken dat deze alleen mogen worden
gebruikt voor bezoeken die direct voortvloeien uit hun functie?
In de documenten, die zijn uitgereikt bij de gesprekken die ik met de beoogde
ministers en staatssecretarissen mocht voeren in het kader van de formatie, zijn
de leden van het kabinet hieromtrent geïnformeerd.
4
Deelt u de opvatting dat vluchten binnen Europa zoveel mogelijk via
reguliere lijnvluchten moeten plaatsvinden? Zo nee, waarom niet?
5
Deelt u de opvatting dat reizen van ministers binnen Nederland niet met
een privéjet, maar met de auto of trein moeten worden gemaakt? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord op vraag 4 en 5
Voor iedere reis dient een afzonderlijke afweging te worden gemaakt met
betrekking tot het te benutten vervoermiddel. Daarbij spelen verschillende
aspecten mee, waaronder veiligheidsoverwegingen en de beschikbare tijd.
1) RTL Nieuws, 'Huur privéjets kabinet: 4,6 miljoen',15 oktober 2010