Senternovem

28-10-2010 |

Wethouder Rotterdam opent proefvak met koud asfalt

NL Energie en Klimaat geeft startsein onderzoek lage-temperatuurasfalt

Op de nieuwe 'noordelijke randweg' in Rotterdam reduceert bijzonder asfalt de CO2 met 15 tot 25%. Wethouder Alexandra van Huffelen (duurzaamheid, binnenstad en buitenruimte) opende, samen met Rob Boerée (Divisiedirecteur NL Energie en Klimaat) dinsdag 26 oktober 2010 een proefvak met lage-temperatuurasfalt.

Wethouder Alexandra van Huffelen en Rob Boerée (NL Energie en Klimaat) openen proefvak met lage-temperatuurasfalt Wethouder Van Huffelen gaf met de opening het startsein voor het aanbrengen van lage-temperatuurasfalt. Hiermee loopt Rotterdam voorop als het gaat om de aanpak van CO2 reductie. Wanneer lage temperatuur asfalt op grote schaal in Nederland wordt ingezet, kunnen de asfaltindustrie en hun opdrachtgevers in één klap 20 tot 30% energie besparen en CO2 reduceren. Het proefvak in Rotterdam is een voorbeeld voor overheden die duurzaam willen inkopen. Tijdens de opening heeft Rob Boerée in een korte toespraak de gemeente Rotterdam geprezen om het initiatief en opgeroepen 'vooral meer van dit soort projecten te doen'. Vervolgens heeft Rob samen met de wethouder het startsein gegeven voor de onderzoeken die vanuit NL Energie en Klimaat (een onderdeel van het Agentschap NL) worden ondersteund.

Klimaatvoordelen
Aan de Gordelweg/Kanaalweg realiseert de gemeente Rotterdam in samenwerking met Dura Vermeer Infrastructuur BV proefvakken met Ecopave H en Ecopave W. Dit zijn vormen van lage temperatuur- warm of 'halfwarm' asfalt. Bij Ecopave H worden schuimbitumen als bindmiddel gebruikt. Hierdoor kan het mengen en verwerken bij een 60° - 70° C lagere temperatuur plaatsvinden. Ecopave W is een asfaltmengsel waarbij door toevoeging van een wax de meng- en verwerkingstemperatuur 25° - 35° C lager kan zijn dan standaard asfalt. Hierbij wordt een energiebesparing en emissiereductie gerealiseerd bij de productie en aanleg.

Rol en betrokkenheid NL Energie en Klimaat
Het programma MJA van NL Energie en Klimaat spant zich in om ook bij de asfaltindustrie tot energiebesparingen te komen. Wanneer op grote schaal de verschillende vormen van lage-temperatuurasfalt worden ingezet, bereikt de sector in één keer haar doelstellingen. Rond dit proefvak in Rotterdam betaalt NL Energie en Klimaat onderzoeken van Intron, TU Twente, M+P raadgevende ingenieurs en IGWR naar de emissies, de verwerkbaarheid van het asfalt, de CO2 reductie en de levenscyclusanalyse.
Wijzigingsdatum |

29-10-2010