Senternovem
28-10-2010 |
Wethouder Rotterdam opent proefvak met koud asfalt
NL Energie en Klimaat geeft startsein onderzoek lage-temperatuurasfalt
Op de nieuwe 'noordelijke randweg' in Rotterdam reduceert bijzonder
asfalt de CO2 met 15 tot 25%. Wethouder Alexandra van Huffelen
(duurzaamheid, binnenstad en buitenruimte) opende, samen met Rob Boerée
(Divisiedirecteur NL Energie en Klimaat) dinsdag 26 oktober 2010 een
proefvak met lage-temperatuurasfalt.
Wethouder Alexandra van Huffelen en Rob Boerée (NL Energie en Klimaat)
openen proefvak met lage-temperatuurasfalt Wethouder Van Huffelen gaf
met de opening het startsein voor het aanbrengen van
lage-temperatuurasfalt. Hiermee loopt Rotterdam voorop als het gaat om
de aanpak van CO2 reductie. Wanneer lage temperatuur asfalt op grote
schaal in Nederland wordt ingezet, kunnen de asfaltindustrie en hun
opdrachtgevers in één klap 20 tot 30% energie besparen en CO2
reduceren. Het proefvak in Rotterdam is een voorbeeld voor overheden
die duurzaam willen inkopen. Tijdens de opening heeft Rob Boerée in een
korte toespraak de gemeente Rotterdam geprezen om het initiatief en
opgeroepen 'vooral meer van dit soort projecten te doen'. Vervolgens
heeft Rob samen met de wethouder het startsein gegeven voor de
onderzoeken die vanuit NL Energie en Klimaat (een onderdeel van het
Agentschap NL) worden ondersteund.
Klimaatvoordelen
Aan de Gordelweg/Kanaalweg realiseert de gemeente Rotterdam in
samenwerking met Dura Vermeer Infrastructuur BV proefvakken met Ecopave
H en Ecopave W. Dit zijn vormen van lage temperatuur- warm of
'halfwarm' asfalt. Bij Ecopave H worden schuimbitumen als bindmiddel
gebruikt. Hierdoor kan het mengen en verwerken bij een 60° - 70° C
lagere temperatuur plaatsvinden. Ecopave W is een asfaltmengsel waarbij
door toevoeging van een wax de meng- en verwerkingstemperatuur 25° -
35° C lager kan zijn dan standaard asfalt. Hierbij wordt een
energiebesparing en emissiereductie gerealiseerd bij de productie en
aanleg.
Rol en betrokkenheid NL Energie en Klimaat
Het programma MJA van NL Energie en Klimaat spant zich in om ook bij de
asfaltindustrie tot energiebesparingen te komen. Wanneer op grote
schaal de verschillende vormen van lage-temperatuurasfalt worden
ingezet, bereikt de sector in één keer haar doelstellingen. Rond dit
proefvak in Rotterdam betaalt NL Energie en Klimaat onderzoeken van
Intron, TU Twente, M+P raadgevende ingenieurs en IGWR naar de emissies,
de verwerkbaarheid van het asfalt, de CO2 reductie en de
levenscyclusanalyse.
Wijzigingsdatum |
29-10-2010