Persbericht

Vendis Capital investeert in innovatieve optiekketen Eyes and More

Son, 29 oktober 2010 - De Belgische investeringsmaatschappij Vendis Capital investeert tot 12 miljoen euro in de snelgroeiende Nederlandse optiekketen Eyes and More en neemt hiermee een meerderheidsbelang. Het management behoudt een significant minderheidsbelang.

De investering van Vendis Capital ondersteunt het ambitieuze groeiplan van Eyes and More. Eyes and More werd in 2005 opgericht door Ad Mathijssen en Eric Ezendam, die op dat moment ieder 20 jaar ervaring hadden in de optiekbranche. Het retailconcept is gebaseerd op 'value for money'. De consument heeft een zeer brede keuze aan modieuze monturen die, gecombineerd met kwalitatief hoogwaardige glazen, aangeboden worden tegen één vaste lage prijs. Eyes and More groeide snel uit tot een keten met 27 winkels in Nederland en 39 franchisewinkels in Duitsland. De groep realiseerde in 2009 een consumentenomzet van 16 miljoen euro. Er zijn momenteel 292 medewerkers werkzaam.

Voor Vendis Capital, dat in oktober 2009 werd opgericht, is dit de tweede investering. Vendis Capital is een gespecialiseerde investeringsmaatschappij die zich uitsluitend richt op non-food retail en consumer brands in Europa. Het fonds verhoogde in de loop van 2010 haar kapitaalsbasis tot 80 miljoen euro en plant rond het einde van dit jaar een finale closing, waarmee het fonds boven haar doelstelling van 100 miljoen euro zal uitkomen.

"We zijn heel enthousiast over onze instap in Eyes and More," licht Michiel Deturck van Vendis Capital toe. "Ad en Eric hebben een uniek en succesvol retailmodel in de markt gezet dat door de consument sterk gewaardeerd wordt. We kijken ernaar uit om in partnership met Ad en Eric het groeiplan van Eyes and More te ondersteunen."

"Vendis Capital is voor ons de ideale partner," voegen Ad en Eric, mede-oprichters van Eyes and More, hieraan toe. "Met behoud van onze eigen identiteit kunnen we versneld ons groeiplan uitvoeren, gesteund door een investeerder met kennis van zaken in de consumentensector."