Hyves of Facebook? Strijd om Nederlandse gebruiker


`Film betekent definitieve doorbraak Facebook in Nederland'

DEN BOSCH, 20101029 -- Sinds gisteren draait de film `The Social Network' in de Nederlandse bioscopen. De film gaat over Facebook, het grootste sociale netwerk ter wereld. Ook in ons land groeit het aantal gebruikers snel. De vraag is of Facebook het kan winnen van Hyves, dat in Nederland nog steeds erg populair is. Op de website www.hyves-of-facebook.nl wordt de stand bijgehouden.

Leegloop Hyves?
Op de vandaag gelanceerde website wordt simpelweg weergegeven hoeveel leden beide netwerken hebben in Nederland. Initiatiefnemer is Tribal Internet Marketing uit Den Bosch. Mark van de Laak van Tribal verwacht dat de film zal leiden tot de definitieve doorbraak voor Facebook in Nederland:

"Op dit moment is Hyves met ruim 8 miljoen leden in Nederland veruit het grootste sociale netwerk. Maar steeds meer Nederlanders stappen over naar Facebook. Mensen blijven niet op twee netwerken actief en daarom verwacht ik dat Hyves in de komende jaren uiteindelijk leegloopt. Een film als deze zal de aandacht nog meer vestigen op nieuwkomer Facebook ".

Half miljard gebruikers
Facebook is het grootste netwerk ter wereld met op dit moment 548.000.000 gebruikers. In Nederland hebben tot nu toe 3.087.100 mensen een pagina aangemaakt. Hyves telt daarentegen ruim 8.700.000 Nederlandse leden.

Redenen groei Facebook in Nederland
In een notendop zijn de volgende redenen aan te wijzen voor de groei van Facebook in Nederland. Facebook is:

* Internationaal georiënteerd
* Rustiger vormgegeven
* Gebruiksvriendelijker
* Interessanter voor ontwikkelaars en adverteerders

Van de Laak licht de voordelen toe:

"Steeds meer mensen onderhouden internationale contacten, Facebook is hiervoor uitermate geschikt. Verder is een veel gehoorde reden dat Facebook rustiger en gebruiksvriendelijker is vormgegeven. Al zullen er ook mensen zijn die juist gecharmeerd zijn van de drukkere uitstraling van Hyves. Ook stelt Facebook zich open voor ontwikkelaars, die op hun beurt allerlei slimme applicaties en games ontwikkelen die de populariteit ten goede komen. Tenslotte biedt Facebook adverteerders een interessanter advertentiemodel."

Tribal Internet Marketing