Nieuwe kwaliteitsindex CQI-light maakt ziekenhuizen beter

Barneveld / 's Gravenhage, 29 oktober 2010 - Ziekenhuizen kunnen patiëntervaringen continu gaan meten en verbeteringen in de zorg sneller doorvoeren. Een nieuwe kwaliteitsindex CQI-light is ontwikkeld door het Haagse Bronovo Ziekenhuis samen met onderzoeks- en adviesbureau Significant op basis van de reeds door zorgverzekeraars gebruikte Consumer Quality Index (CQI). Keuze-informatie uit CQI is beschikbaar op KiesBeter.nl. Deze CQ-index meet met behulp van een gevalideerde vragenlijst de ervaringen van patiënten met de door aanbieders geboden zorg.

Zorgverzekeraars gaan steeds meer selectief zorg inkopen en klanten/patiënten ontwikkelen zich tot kritische en kiezende consumenten. Nu zijn de ziekenhuizen aan zet om de kwaliteit van de eigen zorg transparant te maken en te verbeteren. Met dit doel is CQI-light ontwikkeld door het Bronovo Ziekenhuis samen met het onderzoeks- en adviesbureau Significant.

Bert Karssen, partner van Significant, en Joop Hendriks, voorzitter Raad van Bestuur van het Bronovo Ziekenhuis, hebben het initiatief genomen om een 'light' variant van de reguliere CQI-vragenlijst voor ziekenhuizen te ontwikkelen. Deze lichte variant is erop gericht om klantervaringen te meten en direct een rol te laten spelen in de normale planning- en controlecyclus van een ziekenhuis. Door continu te meten kunnen verbeterpunten tijdig worden gesignaleerd en kan een betere score bij de zwaardere tweejaarlijkse meting worden bereikt.

Om tot een 'light' vragenlijst te komen, is een analyse gemaakt van de vragen, die in de reguliere vragenlijst het verschil maken. Zo is de algemene vragenlijst van gemiddeld 125 vragen teruggebracht tot circa 35 vragen. De 'light' meting kan naast schriftelijk ook via internet worden uitgezet, wat een aanzienlijke kostenbesparing met zich meebrengt en de mogelijkheid biedt voor real-time rapportages.

Deelname aan deze 'light' versie is voor alle ziekenhuizen interessant; niet alleen uit een oogpunt van kwaliteitsverbetering, maar ook qua positionering. Onder druk van bezuinigingen vanuit de rijksoverheid wordt landelijk gesproken over de concentratie en spreiding van ziekenhuizen. Deze ontwikkeling lijkt te wijzen op mogelijke schaalvergroting. In deze discussie kan het voor de ziekenhuizen van vitaal belang zijn om te wijzen op de klantervaringen die het bestaansrecht van instellingen - groot en klein - onderstrepen.

Er zijn al 'light' vragenlijsten ontwikkeld voor drie typen aandoeningen: Diabetes II, Orthopedie en Borstkanker. Een vragenlijst voor Reuma wordt op dit moment ontwikkeld, als onderdeel van een aanzienlijke uitbreiding van het aantal vragenlijsten de komende tijd.