Webconsument besteedt ruim 300 euro per jaar

Amsterdam, 29 oktober 2010

Voor de respondenten op de ING Vraag van Vandaag geldt dat ruim acht op de tien het afgelopen jaar iets heeft gekocht via internet. Deze webconsumenten gaven de afgelopen twaalf maanden gemiddeld ruim 300 euro uit op de digitale snelweg. De mening van anderen doet er voor veel consumenten toe op het web. Bij het boeken van een hotel bekijkt meer dan driekwart andermans oordeel. Hoe makkelijker het product objectief te vergelijken is, des te meer lijkt de mening van anderen ertoe te doen.

Internetaankopen gemeengoed

De overgrote meerderheid van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag (allemaal logischerwijs met toegang tot het internet) koopt wel eens via internet. Ruim acht op de tien (84%) respondenten heeft de afgelopen twaalf maanden iets gekocht via de digitale snelweg. Een groot aantal (33%) kocht de afgelopen twaalf maanden zelfs 6 keer of vaker iets via internet. Driekwart (75%) deed meer dan eens een aankoop via het web.

Ruim 300 euro per jaar

De meerderheid (62%) van de ondervraagde internetshoppers besteedt meer dan 100 euro per jaar via internet. Ruim een kwart van hen (27%) heeft de afgelopen twaalf maanden zelfs meer dan 500 euro via het web uitgegeven. Gemiddeld gaat het om al snel om ruim 300 euro per jaar of ruim 25 euro per maand aan internetaankopen.

Andermans mening telt

Veel consumenten zijn geïnteresseerd in de mening of ervaring van anderen. Zo raadpleegt ruim driekwart (78%) van de ondervraagden de mening van anderen voordat ze een hotelkamer boeken. In hoeverre consumenten andermans mening willen weten, lijkt af te hangen van de beschikbaarheid en de objectiviteit van de informatie. Voor een oordeel waarbij smaak een grotere rol speelt (bijvoorbeeld een boek) gaan consumenten minder af op de digitale mening van onbekenden. Bij zo'n beslissing zal wellicht de mening van vrienden of bekenden meer gewicht in de schaal leggen.

© 2010 ING Economisch Bureau