Ingezonden persbericht

Amsterdam, 29 oktober 2010

Banken roepen consumenten op om het geld in de muur te laten

Bijna overal kunnen consumenten met hun pinpas terecht. Er staan in Nederland meer dan 250.000 betaalautomaten. Toch nemen consumenten heel vaak geld op bij één van de ca. 8.500 geldautomaten. Uit gewoonte of voor de zekerheid. Om geld op zak te hebben. In het kader van de Week van het Pinnen roepen banken consumenten op om de gang naar de geldautomaat over te slaan en producten en diensten eenvoudigweg via een pinbetaling te voldoen. Dat is veiliger, efficiënter en makkelijk.

In de Week van het pinnen (1 t/m 7 november) worden allerlei activiteiten georganiseerd rondom het pinnen. Om klanten te stimuleren hun aankopen nog vaker te pinnen, maken ondernemers volop duidelijk dat zij de voorkeur geven aan pinnen boven contante betalingen. Dat doen zij door middel van promotiemateriaal, advertenties, pinaanbiedingen en het sponsoren van goede doelen op basis van het aantal pinbetalingen. Verder is er een landelijke Pin&Winactie en zijn er allerlei lokale of bedrijfsgebonden acties.

Banken ondersteunen de Week van het pinnen actie door de transactiekosten van het pinnen voor ondernemers te vergoeden. Het pinnen kan daardoor in de Week van het Pinnen echt overal gratis zijn. Voor consumenten is er daarom geen enkele noodzaak meer om uit gewoonte geld op te nemen. Via de internetsites en schermen op geldautomaten worden consumenten daarop gewezen.

Kijk ook op www.weekvanhetpinnen.nl.