Ingezonden persbericht


Lust for Life

Oek de Jong kiest tekeningen van Erik Andriesse

opening zaterdag 30 oktober 17.00-19.00 uur

Waarom bewonder ik het werk van Erik Andriesse? Toen ik het in de jaren '80 voor het eerst zag, werd ik getroffen door zijn vakmanschap

en uitdagende virtuositeit. Niet het vleesloze van de conceptuele kunst noch de loden ernst van het fundamentele schilderen, niet het naieve

geloof in spontaniteit van zoveel 'nieuwe wilden', geen kunst over kunst of een piepkleine bijdrage aan een theoretisch discours, maar een jonge

kunstenaar die 'gewoon' prachtig kon tekenen en schilderen. In die tijd was dat enigszins verdacht in de kunstwereld. Maar voor mij was het een

verademing. Her en der zag ik Erik Andriesse's inmiddels klassieke amarylissen en zonnebloemen, en ze sprongen er altijd uit. Ik zag in zijn werk

soms ook een zekere gemakzucht, zoals wel vaker voorkomt bij grote talenten, of teveel een branie, hij ging soms over the top, maar dat deed aan

mijn affiniteit met zijn werk niets af .

Ik viel ook voor de zo opvallende vitaliteit in zijn oeuvre. Het is een drift om te maken - in zijn tekeningen nog sterker zichtbaar dan in zijn schilderijen -

en misschien is het niets anders dan een drift om er te zijn, om een verhoogde staat van zijn steeds weer te bereiken. Andriesse's neiging tot een

zwarte humor geeft zijn werk nog meer lading. Je kunt lijden onder het tragische van de menselijke conditie of je kunt er grappen over maken, en dat

laatste deed, niet zonder jeugdige overmoed, Erik Andriesse. Ik houd ook van de sensualiteit van zijn werk. Die sensualiteit zit niet alleen in de bloemen

die hij vaak zo prachtig en gedurfd heeft geportretteerd, maar net zo goed in de schedels en de dierskeletten.

Uiteindelijk zijn het vooral de driftige en virtuoze bewegingen van zijn tekenende hand die een verfijnd genot schenken. Op zijn best voeren ze je

naar het sublieme, als een felle solo van John Coltrane, een deeltje uit de Goldberg-variaties onder de handen van Glenn Gould of de slow motion

van een adembenemende rally tussen twee meesters van het tennisracket.

Oek de Jong (1952) is romanschrijver en essayist. Hij kreeg de meeste bekendheid door zijn romans Opwaaiende zomerjurken, Cirkel in het gras en Hokwerda's kind.

Over beeldende kunst schreef hij in zijn essaybundel Een man die in de toekomst springt. Zijn meest recente publicatie is De wonderen van de heilbot (dagboeknotities, 2006).

Voor meer informatie: www.oekdejong.nl

30 oktober tm 4 december 2010
open: woe tm za 13.00-18.00 uur

---

Galerie de Expeditie
Zsa-Zsa Eyck
Leliegracht 47
1016 GT Amsterdam