Halloween: na pompoenen en lichtjes steeds meer verkleedkleren

19/10/2010 12:12

FUN BELGIUM NV

Brugge - Halloween krijgt op 31 oktober ook op de Belgische kalender stilaan een vaste plaats. Het aantal Halloweenbijeenkomsten en -tochten neemt hand over hand toe. Speelgoedketen Fun merkt een opvallende stijging van de verkoop van Halloweenkostuums en -decoratie, maskers, skeletten en spookpakken. "Halloween wordt een volwaardig ankerpunt tussen de start van het schooljaar en Sinterklaas", zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun.

Opvallende geschiedenis

Halloween is een traditioneel Iers feest dat rond 1840 in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd door Ierse immigranten. Sinds het op het einde van de jaren negentig ook stilaan ingang kreeg in België weten we dat het wordt gekenmerkt door mensen die in kostuum aan de huizen aanbellen voor een "trick-or-treat" -het betekent zoiets als "geef me iets lekkers of ik neem je te grazen" - en de lampionnen in een pompoen. Die traditie verwijst naar een verhaal uit het Ierse volkslied over een dronkaard en bedrieger die na zijn dood niet naar de hemel en niet naar de hel mocht en een gloeiend houtje in een uitgeholde biet stopte om langer licht te hebben. De Amerikanen vervingen de biet echter door een pompoen.

Ankerpunt

Ook in ons land heeft Halloween stilaan een vaste plaats gekregen op de kalender. Dat heeft te maken met de toenemende globalisering waardoor sommige feesten in heel de wereld worden gevierd, maar ook met het zoeken naar ankerpunten in onzekere en gehaaste tijden. "Mensen hebben behoefte aan vaste ankerpunten in een vaak al te drukke agenda die hen van hot naar her jaagt. Halloween past perfect in het plaatje omdat het pal in het midden valt tussen de start van het schooljaar en de eindejaarsperiode."

Meer kostuums maken alles echter

Naarmate de populariteit van Halloween toeneemt, ent het feest zich ook steeds meer op de echte Amerikaanse traditie. Terwijl de pompoenen en de lichtjes eerst het feest verpersoonlijkten gaat de aandacht nu ook meer en meer naar de verkleedkostuums, die in de Verenigde Staten zo populair zijn dat zelfs Yahoo jaarlijks een top-tien lijstje uitdraait van de meest gebruikte thema's in de kostuums. "Mensen willen ook bij ons steeds meer een authentieke Halloween, dus mét verkleedkostuums. De verkoop van kostuums ligt zowat een kwart hoger dan vorig jaar", aldus Bart Coeman. Maar dat is niet het enige cijfer dat de niet te stuiten populariteitsopmars van Halloween weergeeft. "We merken ook een opvallende stijging van de verkoop van Halloweendecoratie, en onder meer ook van maskers, skeletten, lichtgevende geesten, spinnen en mummies. Ook het griezeleffect moet voor de mensen voortaan echt zijn."

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie. In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop. Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding. Fun heeft momenteel 32 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 85 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel