Tom Coronel

31 Oktober 2010
Okayama brengt niet het gewenste resultaat voor SEAT-coureur Tom Coronel

Meer dan de 16e plaats in de eerste race en de negende plek in de tweede race zat er niet in voor SEAT-coureur Tom Coronel tijdens het voorlaatste raceweekeinde van het FIA WK Toerwagens (WTCC) in het Japanse Okayama. Beide wedstrijden vonden plaats in de stromende regen, wat het voor de rijders niet gemakkelijker maakte. In de eerste race werd Coronel op het linker voorwiel geraakt door een concurrent, die in de rondte ging. Met een flink beschadigde linker voorwielophanging bereikte hij nog als 16e de eindstreep. In de tweede race kon hij een aantal plaatsen goedmaken, waarmee hij in zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel als negende werd geklasseerd. Ik had in Japan op meer gehoopt, maar het mocht niet zo zijn, aldus Coronel.

Tom Coronel vloog via Londen en Seoel naar Okayama. Het was een lange reis, maar als ik in Japan aankom, voel ik me altijd weer helemaal thuis, berichtte hij. De mensen zijn vriendelijk, de hele cultuur, het is allemaal heel vertrouwd, omdat ik hier natuurlijk jarenlang geracet heb. Het circuit van Okayama, waar in 1994 en 1995 ook de Formule 1 te gast was (destijds heette de baan nog TI Circuit Aida), is ook speciaal omdat de meeste rijders en teamleden in een soort vakantiehuisjes op het circuit zijn ondergebracht. De catering is voor iedereen in een grote tent in het rennerskwartier en wie verder nog iets wil hebben, kan terecht bij de talloze automaten die overal op het terrein te vinden zijn. Heel bijzonder: koude en warme dranken, rijst, noedels en zelfs patates frites komen uit de automaat, lacht Tom Coronel.

Op vrijdag was er de traditionele test die altijd plaatsvindt wanneer het WTCC op een nieuw circuit rijdt, of wanneer de autos, zoals in dit geval, een zeereis achter de rug hebben. Voor Tom Coronel was de 30 minuten durende sessie op vrijdagmiddag, door de coureurs doorgaans aangeduid als free practice zero, de eerste keer sinds de WTCC-races in Valencia medio september dat hij weer in zijn SEAT Leon TDI zat. In de test reed Coronel een tijd van 1:39,453 minuten, waarmee hij als zevende van de in totaal 27 deelnemende coureurs geklasseerd werd. De baan bood nog erg weinig grip, maar als geheel voelde de auto wel goed aan, berichtte Coronel na afloop.

Voorafgaand aan het raceweekeinde circuleerden er in Okayama nog geruchten over de orkaan Chaba, die vanaf de Filippijnen richting Japan trekt en op zaterdag de regio rond Okayama zou bereiken. Er werd overwogen het tijdschema om te gooien, maar uiteindelijk konden op zaterdag toch gewoon de twee vrije trainingen en de kwalificatie zoals gepland worden afgewerkt. In de eerste vrije training op zaterdagochtend reed Coronel met 1:38,937 minuten de tiende tijd. In de tweede vrije training was hij, net zoals vorig maand in Valencia, de snelste rijder in het veld: met zijn tijd van 1:38,943 minuten reed hij de beste tijd van iedereen. Dat geeft een goed gevoel voor de kwalificatie, meende hij.

Niettemin bracht de kwalificatie voor Tom Coronel niet het resultaat dat hij ervan verwacht had. Mijn eerste poging ging wel goed, de balans van de auto voelde goed aan en ik was er eigenlijk 100 procent zeker van dat ik in de top tien kon rijden en daarmee aan de tweede manche van de kwalificatie zou mogen starten, vertelde Coronel. De realiteit was echter anders: Coronel kwam niet verder dan de 17e startplaats. Toen ik op nieuwe banden opnieuw de baan op ging, zat Alain Menu voor me, waardoor ik tijd verloor. En ook verder kreeg ik het gewoon niet voor elkaar. Nou moet ik ook wel zeggen dat de rondetijden enorm dicht bij elkaar lagen, daar stond ik echt van te kijken. Maar het resultaat was natuurlijk niet waarop ik had gehoopt, verklaarde hij.

De warm-up op zondagochtend, waarin Tom Coronel de derde tijd reed, werd nog bij droog weer gereden, maar zoals zo vaak in Japan zette voorafgaand aan de race de regen in. De wedstrijdleiding besloot daarop de race achter de safety car te laten starten. Voor Coronel liep ook de race niet fantastisch: al in de beginfase werd hij aan de linker voorkant van zijn auto geraakt door de Deen Kristian Poulsen, toen die op de natte baan in de rondte ging. Daardoor was Coronels SEAT lastig te besturen. Wel vocht hij nog een rondenlang duel uit met privérijder Yukinori Taniguchi, maar uiteindelijk zat er voor de Nederlandse coureur niet meer in dan de 16e plaats. De bevestiging van de linker schokdemper voor was door die tik gebroken. Aan de linker kant stond mijn auto vijf centimeter lager. Ik kon de race uitrijden, maar leuk was het niet, zei Coronel na afloop van de wedstrijd.

Merkwaardig genoeg werd Coronel in de startopstelling voor de tweede race op de 21e plaats gezet. Protesten van de rijder en het team leidden tot niets. De tijdwaarneming had bij mijn resultaat in de eerste race één ronde vergeten mee te nemen, waardoor ik opeens 21e in plaats van 16e was. Later hebben ze zich ervoor verontschuldigd, maar ja, daar had ik natuurlijk niks aan, zei Coronel na afloop. In de tweede race reed de coureur gestaag naar voren, waardoor hij als negende over de eindstreep kwam en daarmee in ieder geval nog WK-punten scoorde. Coronel: De rondetijden waren prima: ik was het snelst van de SEAT-rijders, dus de snelheid was er in ieder geval, maar meer zat er gewoon niet in. Nu kijkt Coronel uit naar de finale van het WTCC over drie weken op het stratencircuit van Macau, zijn favoriete baan. Hopelijk kunnen we daar het seizoen nog op een mooie manier afsluiten.