Dura Vermeer

Amsterdam - 31 oktober 2010

Boren Noord/Zuidlijn vanaf Damrak klaar

Saturn, het samenwerkingsverband tussen Dura Vermeer en Züblin, heeft haar tweede boorklus voor de Noord/Zuidlijn geklaard. Boormachine Noortje heeft haar eindbestemming voor station Rokin bereikt. Met haar aankomst is de voltooiing van de eerste twee geboorde tunnels van de Noord/Zuidlijn een feit.

Goed ritme
Onder het Damrak, de Dam en het Rokin liggen twee droge en puntgave tunnelbuizen, elk met een lengte van ongeveer 725 meter. Contractmanager Paul Janssen: ''De boorploegen van Saturn zijn er in geslaagd om het juiste ritme te vinden, de boormachine steeds goed bij te regelen en de tunnels te bouwen met minimale invloed op de stad.''

Snelle dame
Op 16 augustus 2010 trad Noortje in de voetsporen van Gravin. Zij vertrok vanuit de startschacht bij het Damrak en bouwde in 75 dagen de tweede tunnelbuis tot aan station Rokin. De boorders parkeerden haar ten slotte voor de wand van het station, naast zus Gravin. In het voorjaar van 2010 legde Gravin hetzelfde traject af in 94 dagen. Per saldo was Noortje dus de snelste van de twee dames.

Ervaren boorders
De boorders hebben duidelijk geprofiteerd van de ervaring die is opgedaan bij het bouwen van de eerste tunnel. Noortje bereikte op enkele dagen de topsnelheid van 22,5 meter per dag. De gemiddelde voortgang per dag was ruim 9,5 meter. In de tijdrovende opstartfase ligt de dagelijkse voortgang relatief laag, dus dit haalt het gemiddelde omlaag.

In mortel gegoten
Na de aankomst van Noortje is de graafkamer, met daarin het graafwiel, volgepompt met mortel. Het boorschild is vastgezet tegen de gebouwde tunnelbuis. Dit is nodig om het boorschild voor langere tijd stabiel in de Amsterdamse bodem te laten rusten. Naar verwachting wordt eind volgend jaar de aansluiting gemaakt tussen de geboorde tunnels en het station Rokin.

Recycling
Noortje wordt de komende weken volledig ontdaan van haar afzetcilinders en alle slangen en systemen. Deze onderdelen en de volgwagens die ze achter haar aan sleepte, worden hergebruikt door de twee boormachines die de tunnels boren vanaf het Scheldeplein in Amsterdam Zuid. De boorschilden van Gravin en Noortje blijven voorgoed achter in de bodem en kunnen niet opnieuw worden gebruikt. Daarom worden voor het boren vanaf zuid twee nieuwe boorschilden en graafwielen gemaakt in de fabriek in Duitsland. Deze machines komen in 2011 naar Amsterdam en krijgen dan hun eigen namen toegekend.

Weinig invloed
De invloed van het boren op de omgeving is ruim minder gebleken dan voorspeld. De zakkingen bijvoorbeeld, waren veel geringer dan waar van te voren rekening mee werd gehouden en zoals dat is gecommuniceerd. Zo is het niet nodig gebleken om tijdens het passeren van de gebouwen Bijenkorf, Industria en Peek & Cloppenburg extra grout te injecteren. De voorinjecties onder deze gebouwen bleken voldoende. Op twee locaties zijn meldingen geweest van lichte scheurvorming. Schade die direct hersteld kon worden met behulp van vulmiddel en een stukadoor. Paul Janssen: ''Terugkijkend hadden we eigenlijk met meer schade rekening gehouden, dit geeft vertrouwen voor de toekomst.''

Nieuwe uitdagingen
De boormachines Gravin en Noortje hebben hun missie volbracht, maar voor de boorders zit de klus in Amsterdam er nog niet op. De komende maanden zullen zij de onderdelen van Noortje en de voorzieningen in de tunnel en op het werkterrein demonteren en afvoeren. Vanaf 2011 werkt een aantal boorders vanaf het Damrak aan de dwarsverbinding tussen de tunnelbuizen ter hoogte van het Beursplein. De andere boorders verhuizen naar Amsterdam Zuid om zich daar voor te bereiden op de nieuwe uitdagingen bij het boren van de overige 4780 meter tunnel.