Dura Vermeer
Amsterdam - 31 oktober 2010
Boren Noord/Zuidlijn vanaf Damrak klaar
Saturn, het samenwerkingsverband tussen Dura Vermeer en Züblin, heeft
haar tweede boorklus voor de Noord/Zuidlijn geklaard. Boormachine
Noortje heeft haar eindbestemming voor station Rokin bereikt. Met haar
aankomst is de voltooiing van de eerste twee geboorde tunnels van de
Noord/Zuidlijn een feit.
Goed ritme
Onder het Damrak, de Dam en het Rokin liggen twee droge en puntgave
tunnelbuizen, elk met een lengte van ongeveer 725 meter.
Contractmanager Paul Janssen: ''De boorploegen van Saturn zijn er in
geslaagd om het juiste ritme te vinden, de boormachine steeds goed bij
te regelen en de tunnels te bouwen met minimale invloed op de stad.''
Snelle dame
Op 16 augustus 2010 trad Noortje in de voetsporen van Gravin. Zij
vertrok vanuit de startschacht bij het Damrak en bouwde in 75 dagen de
tweede tunnelbuis tot aan station Rokin. De boorders parkeerden haar
ten slotte voor de wand van het station, naast zus Gravin. In het
voorjaar van 2010 legde Gravin hetzelfde traject af in 94 dagen. Per
saldo was Noortje dus de snelste van de twee dames.
Ervaren boorders
De boorders hebben duidelijk geprofiteerd van de ervaring die is
opgedaan bij het bouwen van de eerste tunnel. Noortje bereikte op
enkele dagen de topsnelheid van 22,5 meter per dag. De gemiddelde
voortgang per dag was ruim 9,5 meter. In de tijdrovende opstartfase
ligt de dagelijkse voortgang relatief laag, dus dit haalt het
gemiddelde omlaag.
In mortel gegoten
Na de aankomst van Noortje is de graafkamer, met daarin het graafwiel,
volgepompt met mortel. Het boorschild is vastgezet tegen de gebouwde
tunnelbuis. Dit is nodig om het boorschild voor langere tijd stabiel in
de Amsterdamse bodem te laten rusten. Naar verwachting wordt eind
volgend jaar de aansluiting gemaakt tussen de geboorde tunnels en het
station Rokin.
Recycling
Noortje wordt de komende weken volledig ontdaan van haar afzetcilinders
en alle slangen en systemen. Deze onderdelen en de volgwagens die ze
achter haar aan sleepte, worden hergebruikt door de twee boormachines
die de tunnels boren vanaf het Scheldeplein in Amsterdam Zuid. De
boorschilden van Gravin en Noortje blijven voorgoed achter in de bodem
en kunnen niet opnieuw worden gebruikt. Daarom worden voor het boren
vanaf zuid twee nieuwe boorschilden en graafwielen gemaakt in de
fabriek in Duitsland. Deze machines komen in 2011 naar Amsterdam en
krijgen dan hun eigen namen toegekend.
Weinig invloed
De invloed van het boren op de omgeving is ruim minder gebleken dan
voorspeld. De zakkingen bijvoorbeeld, waren veel geringer dan waar van
te voren rekening mee werd gehouden en zoals dat is gecommuniceerd. Zo
is het niet nodig gebleken om tijdens het passeren van de gebouwen
Bijenkorf, Industria en Peek & Cloppenburg extra grout te injecteren.
De voorinjecties onder deze gebouwen bleken voldoende. Op twee locaties
zijn meldingen geweest van lichte scheurvorming. Schade die direct
hersteld kon worden met behulp van vulmiddel en een stukadoor. Paul
Janssen: ''Terugkijkend hadden we eigenlijk met meer schade rekening
gehouden, dit geeft vertrouwen voor de toekomst.''
Nieuwe uitdagingen
De boormachines Gravin en Noortje hebben hun missie volbracht, maar
voor de boorders zit de klus in Amsterdam er nog niet op. De komende
maanden zullen zij de onderdelen van Noortje en de voorzieningen in de
tunnel en op het werkterrein demonteren en afvoeren. Vanaf 2011 werkt
een aantal boorders vanaf het Damrak aan de dwarsverbinding tussen de
tunnelbuizen ter hoogte van het Beursplein. De andere boorders
verhuizen naar Amsterdam Zuid om zich daar voor te bereiden op de
nieuwe uitdagingen bij het boren van de overige 4780 meter tunnel.