Gemeente Echt-Susteren


Onderzoeksresultaten bekend: Wmo-klanten zijn tevreden over gemeente!

Positieve resultaten klanttevredenheidsonderzoek 2009

Â

Hoe hebben de mensen die gebruik maken van Wmo-voorzieningen deze ervaren? Dat vraagt de gemeente ieder jaar aan hen via een schriftelijke vragenlijst. Het Wmo-platform Echt-Susteren is actief betrokken geweest bij de totstandkoming van de vragenlijst. Het onderzoek is uitgevoerd door een extern bureau.

Met de resultaten die daaruit komen, kunnen wij onze dienstverlening nog meer verbeteren en ervoor zorgen dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft.

De resultaten van het onderzoek van 2009 zijn erg positief. Meer dan 86% van de mensen is tevreden over de voorlichting, over het Wmo-loket, over de aanvraagprocedure, over de medewerkers van de gemeente en over de wachttijden.

Â

Wethouder Jos Beckers is blij met de resultaten: âUit het onderzoek blijkt dat onze cliënten erg tevreden zijn over de rol van de gemeente. De resultaten zijn ook beter dan in 2008. Dat betekent dat we nog steeds vooruit gaan en dat onze dienstverlening groeit. Dat is goed om te horen! Natuurlijk zijn er ook een paar verbeterpunten te noemen. Dat is mooi, want dat betekent dat we aan de slag kunnen om volgend jaar onze klanten nog beter te helpen.â

Â

Enkele cijfers:


* Maarliefst 97% van de cliënten is tevreden of zeer tevreden over de medewerkers die voor de aanbieders hulp bij het huishouden verzorgen.


* 93% van de cliënten is tevreden of zeer tevreden over de Wmo-consulenten.


* 87% is tevreden over de wachttijd bij een Wmo-aanvraag. In 2008 was dat 77%.


* Gemiddeld is 92% van de respondenten (zeer) tevreden over de mate waarin de voorziening hen beter in staat stelt om deel te nemen aan de samenleving. Dat percentage is iets hoger dan in 2008. Toen was 91% (zeer) tevreden.

Â

Aandachtspunten die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen:


* De gemeente kan cliënten beter informeren over de keuzemogelijkheden tussen aanbieders. 23% is hierover niet tevreden.


* De communicatie over de keuzevrijheid tussen een voorziening in natura en een persoonsgebonden budget is een aandachtspunt voor de gemeente.

Â